Translate

onsdag 17 augusti 2011

Kanon & Kalkon

Mårtensson far idag för fiske några dagar i Padjelanta. Från Ottsjö kommer rapporter om stor, och då menar jag stor öring tagen i ån, mitt framför ögonen på mig, eller ja nästan iaf, ungefär 60 mil och sex dagar framför mina ögon.


Jag stämplade ut efter halva dagen och for hem till yngsta sonen som gjorde sin sista sommarlovsdag idag, imorgon är det back to school som gäller.
Vi slöade en stund i soffan med en film och lite glass, men hoppade sedan ur den och i båten istället.
Blev en riktigt skön eftermiddag med lite klassiskt abborrmete.
Ingen med hem, men en hel del som var upp och vände lite snabbt.




Men tyvärr, en allt för vanlig syn på våra öar i skärgården, eller utmed våra älvar eller egentligen var f*n som helst. (ursäkta språket)
Ta er en titt på följande foton, är det så här vi vill möta vår natur?
Jag funderar ofta i sådan här lägen,  -hur har folk det hemma?
Missar man alltid soptunnan med sitt skräp och låter det sen ligga på golvet?
Slänger man alltid sitt toapapper bredvid toan?
Jag blir uppriktigt förbannad när jag ser sånt här. På just den här ön var jag tidigt i våras och tog vårens första fika i skärgården, den såg inte ut så här då.
Skärpning nu natur-dyslektiker!!
Men egentligen, de som "glömt" eller kanske "missat" detta, läser ju inte den här bloggen i alla fall.





Inga kommentarer: