Translate

fredag 12 augusti 2011

Nytt fenomen, abborrår?

Abborren är en hotad art!
Så har det gått att läsa lite här och var, larmrapporterna är entydiga, våra predatorer gäddan och abborren har det svårt, och speciellt då ynglen, att överleva i vår skärgård.
Då blir man naturligtvis glad när det dyker upp helt andra uppgifter i media, som till exempel i UNT denna vecka, där det stod att läsa att det i år är gott om abborryngel. Artikeln här
Och tittar jag tillbaka på några vändor i havet i år så har jag aldrig under dom senaste 20 åren tagit hem så mycket abborre som nu. Skall kanske nämna då att antalet i år är fortfarande under 15 stycken.
Men jag måste också säga att det jag nu tagit hem är en promille av räntan på insatt kapital.
Jag tror nämnligen att det nu gäller att jobba ännu mer för deras överlevnad, vi får inte göra om misstagen som med torsken till exempel, där det för något år sedan rapporterades om att det då återigen fanns gott om torsk i östersjön. Redskap som varit vilande i flera år hakades ner från krokar och hyllor och hamnade i havet, torsken togs upp och vips så kom larmrapporterna året efter om att torsken nu åter var hotad i östersjön.
Havet och speciellt fisken däri är inte och skall inte behandlas som pengarna på världens börser, där de snabba klippen är det viktiga och där få personer skor sig på bekostnad av andra. Havet, skärgården och dess resurs måste ha en långt mera långsiktig plan än så, ändå får jag en otäck känsla i magen att näten i vikar och vassar kommer att öka nu och några år framåt allt beroende på att människan ser idag så kortsiktigt på allt vad investeringar heter. För det är så vi måste börja se vårt skärgårdshav, som en investering och därmed så bör den och skall den behandlas långt mera långsiktigt än idag.
Jag kommer inte att ta med mig mer abborre hem bara för att vi nu sett ett gott år bland abborrens yngel.
Undrar också vad som är måttstocken på gott om, till exempel torsk. För mig är det när man som på början och mitten av 80-talet kunde få torsk i mängder från småbåtar som bara gick ut till någon brant kant i skärgårdens ytterområde och det är absolut inte när man äntligen ser torsk på ekolodet på ställen där det annars varit helt tomt i årtionden.
Ta till exempel det vi nu kan läsa om överallt på alla flugfiskebloggar runt om i landet, omnämns som sork-feber, lämmelår och så vidare.
Kortsiktigt är det gott om lämmel och fjällrävens ungar får äntligen en chans till överlevnad, ugglor som man annars knappt ser sitter nu på stolpar och vakar över vägkanter, men nästa år är dom borta igen med all säkerhet, då blir det åter ont om lämmel med allt vad det innebär för dom som lever av den.
Kanske skall vi börja se våra vattenlevande predatorer på samma sätt, förutsättningar var i år för lek och för överlevnad för ynglen mycket goda och vi ser nu resultatet av detta, men hur ser det ut nästa år och nästa.
Vi kanske har fått ett nytt fenomen inom den marina biologin, abborrår!!
Jag är inte marinbiolog men jag är en skärgårdsmänniska, som fortsatt vill kunna åka ut på och vara stolt över vårt skärgård, jag vill fortsatt ha gott om fisk och ett rikt djurliv i densamma, så min uppmaning blir, ta bara räntan på insatt kapital, låt näten hänga kvar i sjöbod och på vind, fiska som om det vore och är en hotad art, det är en långsiktig investering och ger högre ränta på insatt kapital i det långa loppet.



¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>

Inga kommentarer: