Translate

lördag 17 september 2011

På hugget

Det var i alla fall vad vi var när vi lämnade bryggan, jag, Granaten och Fluganberg.
En heldag på sjön och gäddfiske stod på programet. En ganska byig ostlig vind och valet av plats blev därefter, så efter en stunds båtåka så låg vi i slagläge. Fyra kast senare stod Fluganberg och jag med dubbelhugg och dagen kan inte ha börjat bättre. Zaltwobblerna hade nästan lämnat min draglåda allihop och på tafsen satt en Bomber istället. Anledningen till att Zalten fått lämna walkover för mig kommer jag till lite senare. Även Fluganberg hade tacklat upp med en Bomber.
Granaten som inte lämnat alla Zaltwobblers hemma krokade en fin abborre på en klassisk blåfärgad.


Granatens fina abborre

Abborren återfick friheten och vi jagade vidare på den ena heta gäddplatsen efter den andra utan resultat.
Någon enstaka simmade slött efter våra beten men inte mer än så.
Timmarna gick och det var dags att göra strandhugg för lunch. Idag stod mina vänner för allt ät och drickbart och jag för soppan. Granaten och Fluganbergs soppa hade namnet gulasch före, lagad i en solig glänta och till detta ett gott bröd med ännu mera gott på.

Du chef´s för dagen.

Vackert besök under lunchen var denna Sorgmantelfjärill.

Lunchen klar, och vi hann även med en stunds liggade på rygg i den varma septembersolen i gläntan.
Vinden hade nu lagt sig och fjärdarna låg nästan blanka. Kanke inte vad en gäddfiskare vill ha.
Fisket efter vasskanter och grunda vikar hade inte givit något så nu började vi leta djupare kanter och steniga stränder som ny idé.

Svanarna njuter nog sina sista dagar i vår skärgård.

Några gäddor såg vi inte till nu heller, men båda grabbarna i fören krokade åter abborre.
Eftermiddag och på plats efter plats kammade vi noll bland gäddorna, bortsett från någon seg följare.
Så när väl dagen var slut kunde vi bara räkna in mina två gäddor och en till Fluganberg, Granaten var den som lyckats bäst bland abborrarna.

Fluganberg med borre.


Den som gapar efter mycket
eller
Undrar hur han tänkte här då

Hur var det nu med Zalten eller Zalt Zam som den egentligen heter.
Efter att ha lovordt denna otroligt bra fiskande wobbler under två säsonger så är den nog numera påväg bort från mina lådor. Efter en genomgång så var åtta av mina Zalt helt slut, punkterade av gäddkäftar eller helt enkelt slut pågrund utav att dom läcker in vatten i nosöglan.
Inför föregående säsong så hade jag kontakt med Zalt direkt via telefonen och fick då chansen att komma med mina erfarenheter av deras Zam.
Men efter ytterligare en säsong och där jag tycker att ingenting har hänt med vare sig matrialet i betet eller deras totala färgexplosion när det gäller färgsättningen av wobblern så kan jag inte lägga hundralapp efter hundralapp på beten som bara efter någon timmes fiske hänger lodrätt i vattnet och har tappat alla sina fina egenskaper. Tråkigt aboslut, eftersom jag fortsatt håller detta bete till ett av det bästa som jag någonsin fiskat gädda med.
Så när jag nu hade hittat färgerna som Zalt tagit bort ur sin palett på några Bombers typ, Bomber Heavy Duty Long A BSW16A, så gjordes plats för dessa istället.
Även Nils Mater har tagit plats i lådan. Idag var det svårt att jämföra dessa beten, men Granaten körde på med de hela Zam han hade och ingen gädda tog dom heller.
Jag får helt enkelt återkomma med hur dessa beten fiskar i jämförelse.

Imorgon är det förberedelser för fiske som gäller på hemmaplan, bilen skall tvättas och städas och takboxen skall monteras, för på torsdag i nästa vecka bär det av till Jämtland igen för fiske på höstharr under fredag och lördag i Idsjöströmmens vatten.
Detta skall jag göra med ett nytt spö i packningen, ett litet Guideline ACT4 8,8 fot klass 3.
Detta kom direkt hem till mig igår men fakturan gick till en annan som tack för lite datorsupport på en bärbar dator. Man kanske skall ställa upp fler gånger.
Tack för spöt!! du vet vem.


.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>





Inga kommentarer: