Translate

onsdag 26 oktober 2011

7 öringar i varierande storlek på nät

Idag har jag svarat på ett tråkigt men väldigt engagerat mail.
En man som jag kommit i kontakt med vi mitt arbete med Skeboåns havsöringar har som jag, gjort ett nedslag ute vid Väddökusten och besökt Tullviksbäckens naturreservat.
Ett litet reservat som har till uppgift att skydda Flodnejonögorna men också de havsöringar som går upp i bäcken för lek så här i hösttid.
Till detta har man också avlyst ett skyddsområde ute i havet vilket innebär att fiske är förbjudet under tiden fr.o.m. 1 september t.o.m. 31 december i havet intill 500 meter från mynningen av Tullviksbäcken i båda väderstrecken.
Mannen i mailet beskrev det vi också sett när vi varit där, att mynningen ut i havet blir för varje år svårare och svårare för fisken att passera, då den har slammat igen av allt som bäcken för med sig, men även uppe i bäcken finns nu behov av en insats för att rensa så fisken kan röra sig fritt upp i bäcken.
Idag är det förbjudet att på något sätt påverka miljön, vilket gör våra händer bakbundna trots att vi ser att insatser nu snart är ett måste.
Ni kan själva läsa på ett tidigare inlägg från mig, när jag och mina vänner lossade våra händer och gjorde en insats för att rädda en stor havsöring från att bli instängd i bäcken.
Läs inlägget här
Det som kanske gör mig mest upprörd i hans mail var det om nätfiske i området.
En rad ur hans mail "Förra hösten tog de vid ett tillfällen 7 öringar i varierande storlek på nät"
Jag kommer att rapportera detta återigen till Länsstyrelsen i förhoppning om att dom behandlar ärendet och skickar berörda på lite spaning utmed Väddökusten, för tyvärr är det inte bara där som det begås fel.
Där vi normalt håller till för vårt fiske under vintern så är det ibland så tätt mellan näten, och detta långt innanför 3 meterskurvan, att man har svårt att kasta i området.
Finns en del att läsa i Fiskeguiden för Stockholms Län.
Länk här

Kanske skall sägas att vi i vårt fiske återutsätter nästan 90% av vår fångst, vissa år 100%.
Ett val som en nätfiskare aldrig kan göra.
 
 
 
 
.·´¯`·.¸¸.·´Ingen glad fisk idag¯`·.¸




Inga kommentarer: