Translate

måndag 3 oktober 2011

Lite om mycket.

Imorgon är det så dags!
Öppen utfrågning om biologisk mångfald i rinnande vatten och vattenkraft

Tisdag 4 oktober klockan 11.00-14.00
Plats: Förstakammarsalen, ingång Riksplan

Miljö- och jordbruksutskottet håller en öppen utfrågning om biologisk mångfald i rinnande vatten och vattenkraft. Utskottet har gjort en uppföljning, och syftet med utfrågningen är att få ytterligare kunskap om möjligheter att bevara och återskapa biologisk mångfald i samband med vattenkraft.

Programmet för dagen finner ni här. Klicka på länk
Öppet för allmänheten och det finns plats för cirka 400 besökande.
Debatten kommer också att sändas via webb-tv, länken till det hittar ni på samma sidan som länken ovan.
Tyvärr så blir det ingen resa in dit för egen del. Sjukdom sätter på för detta, men jag tänker följa debatten via webb-tv istället. Lösningen fick bli att koppla den bärbara datorn till tv´n, så kan man ligga nerbäddad och ändå följa debatten.
Hoppas nu bara att det blir en saklig och konstruktiv sådan, jag är på det planet inte alls orolig för de som representerar våra vattendrag med Christer Borg i speten.


Till någonting helt annat så.
Jag har börjat snegla på ny kamera. Just nu kör allt foto med min Panasonic DMC-FZ38 en otroligt kompetent kamera, och skall jag nämna något som den inte har som jag borde ha, så är det att vara vattentät. Missade ju min livs harr i sommras på grund utav att kameran låg kvar i tältet istället för att hänga runt halsen, men i övrigt så är den precis vad jag vill ha ut av en kamera. Nu har jag dock börjat så smått att titta på en uppgradering till Panasonic DMC-FZ150.
Stora skillnaden är bland annat zoom omfånget som på FZ-150 är från 25 mm vidvinkel till 600mm och detta med bländare 2,8 f/ - 5,2 f/.
Den nya har också fått förutom den lilla inbyggda blixten även fäste för extern blixt.
Förbättringar i antalet bilder per sekund från tidigare endast ha klarat 3 bilder i serie så klarar den nya nu kan ta upp till ca 12 bps i full upplösning med mekanisk slutare och 5,5 bilder per sekund med kontinuerlig autofokus.
Man kan också ansluta fjärrutlösare vilket ytterligare hjälper till vid långzoom.
Med kameran på stativ så det kan vara bra att ha om, man nu köper till 1,7X konvertern som finns som tillbehör.
Hur gör jag då om storharren hugger igen?
Det får helt enkelt bli en liten vattentät kamera att ha i jacka och väst när man står utvadad i strömmen.

Och till sist!
Vision, ni vet dom som tillhanda håller vadare till folk med starkt hjärta, dom fick i förra veckan ett mail från mig angående mina vadare, där jag frågade lite kring deras sätt att dömma ut mina läckande vadare som icke reklamation.
Jag har fortfarande inte fått något svar, men återkommer så klart när detta kommer.

.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>

Inga kommentarer: