Translate

onsdag 28 december 2011

Året som gick




Det är så dags på året igen, då vi alla skall lägga fiskeåret 2011 till handlingarna och samtidigt skall börja pricka i nya datum i kalendern för 2012.
Året 2011 blev precis så där bra som jag hoppades på när jag förra året i den här tiden satt och sammanfattade det året, men så är det väl också när man tycker sig hålla på med världens bästa hobby, all tid man får ägna den är bra tid, den bästa och ibland så blir det också bättre än vad man någonsin kunnat hoppas på.

I januari fyllde Fluganberg 50 år och naturligtvis var vi på plats för att med eftertryck förmedla vår egen ungdom men också för att ge en riktigt bra vän och fiskebroder en present. Valet var enkelt, det skulle vara någonting kring flugfisket, men var?
Tillslut så föll valet på Tidan och fiske efter regnbåge. Våren blev sen lite rörig så när vi väl var på plats i slutet av maj så var det bara andra gången som jag haft fluggrejerna framme.
Vi fick några riktigt fina dagar och som grädde på moset drog födelsedagsbarnet själv resans fisk, en öring på hela 2,8kg.
(Läs mer om resan, klicka här)


Lunch vid en av stugorna i Baltak


Resans fisk till födelsedagsbarnet

Flugfiskeåret fortsatte sedan med en resa till Jämtland i slutet av juni och in i juli. Första stoppet var Idsjöströmmen några dagar för att sedan resa vidare upp till Ottsjö och strömmarna där.
Idsjöströmmen blev en riktigt varm historia med toppnotering kring +31 grader och det var bara att slänga vadarna över en torklina och åka ner till sjön för att bada.
Alla har vi någon sådan där speciell dag som vi kommer tillbaka till från året, jag fick verkligen min dag och kväll denna resa som slutade i personligt rekord på harr med hela 61cm. En fisk som kommer att bli svårslagen för min del men som kommer att finnas kvar i den biologiska hårddisken för alltid.
(Läs mer om resan, klicka här) om dagarna i Idsjöströmmen.
(Läs mer om resan, klicka här) om dagarna i Ottsjö.
(Läs mer om resan, klicka här) om mitt livs harr.
Dagarna i Ottsjö gjorde inte heller dom någon besviken även om den större öringen uteblev så togs flera fina harrar kring och strax över 50cm och en del fina matöringar, jag fick också äran att ta en Grand Slam en av dagarna, även om fiskarna inte vägde över kilot någon av dom så landades alla tre sorterna under en och samma dag vilket var väldigt kul.
Men det bestående minnet från dagarna i Ottsjö måste ju ändå vara den lilla knipungen, dunbollen Anki som följde oss under två dagar.
 

Granaten krokar harr i Idsjöströmmen


En speciell plats


Anki


Granaten och Anki, i samtal om livet kläckningarna kanske

Hemma i Roslagen igen, men bara för några veckor, snart var vi tillbaka i Ottsjö denna gång i slutet av Augusti på jakt efter den vandrande öringen.
Någon större fisk blev det nu inte även om vi återigen var den på spåren och hade fina kontakter.
(Läs mer om resan, klicka här)


Svåra val för en öringfiskare


Underbara augustikvällar


Granaten lägger på vakande fisk

Återigen hemma i Roslagen om än bara för ett tag, årets tredje och sista tripp till Jämtland lurade någon vecka bort men innan dess han jag och Anneli upp till Fyrväpplingen där vi tillsammans lyckades få henne att kroka sin första, andra och tredje regnbåge.
(Läs mer om resan, klicka här)


Anneli med sin första flugfångade regnbåge

I september så var det då dags för årets sista tripp till Jämtland och denna gång till Idsjöströmmen igen, tältet byttes mot säng på anrika Kullagården och vi fick några riktigt fina höstdagar i strömmen där den sista dagen bjöd på roligt torrflugefiske på vakande harr de sista ljusa timmarna.
Av flugfisket återstod nu bara några dagars fiske hemma i Roslagen i regnbågssjöarna
(Läs mer om resan, klicka här)


Vacker Idsjöharr


Säsongen är slut och vi vänder hemåt


Hemma i Roslagen då och året som gick där.
Det bestående minnet från året måste vara abborrens återtåg i skärgården. Och det är många år sedan jag faktiskt tog upp någon abborre för tillagning men i år kunde jag kosta på mig det tyckte jag.
Och forskning och uppföljning visade också på att deras lek varit riktigt lyckad så om ytterligare något år kanske vi kan få ett fiske så som det egentligen borde få vara. Det man hoppas nu är att vi alla tillsammans förstår att värna detta och återutsätter långt mer än vad vi tar upp. Gör som på banken, låt pengarna vara kvar plocka bara lite av räntan så kanske detta inte är en engångsföreteelse utan något som kan bli bestående.

Anneli med abborre som jagade strömming

Kanske skärgårdens vackraste fisk

Fluganberg med borre som tog gäddwobblern

Riktig skärgårdslyx

Det blev helt enkelt så att vi nästan la gäddfisket åt sidan till förmån för abborren och vi tog den på både fluga, spinn och wobbler.
Augusti är kräfttid, så också för oss. Vi träffades hela gänget med respektive hemma hos mig och njöt kräftor med goda tillbehör och varandras sällskap, något som jag hoppas återkommer under 2012.

Allt fanns utom då dom käcka kräfthattarna

En annan dag att minnas var vårt besök på den forna försvarsholmen Roten i yttre havsbandet. En kanondag och intressant rundvandring som gav mersmak, och vi kommer nog att återvända under 2012, då troligtvis med tälten.
(Läs mer om resan, klicka här)
 
Naturen återtar sakta betongbryggan i innre hamnen

Gäddfisket då under 2011. Ja som jag tidigare sa så fick de gröna madamerna flytta lite på sig till förmån för abborren men visst kom vi ut på lite sånt också. Men mindre tid med wobblern i vattnet gav också mindre gäddor. Mest minnesvärt är väl då Sportfiskarna tillsammans med Pikereg annordnade en märkningsdag uppe i vattnet kring Östhammar. Ett tiotal båtar med tre till fyra man i varje, wobbler, jerk, flugor ja allt fanns utom huvudpersonen själv, gäddan. Fram till lunch hade ingen båt fått den minsta lilla gädda så hela övningen blåstes av. På vägen hem krokade vi gädda och rapporterna sa att flera båtar fått fisk när väl övningen var över. Jag hoppas dom återkommer igen i vår, fast då kanske i vatten som vi vet att fisken finns.

Fluganberg med Novembergädda

Ja det var ett litet urval av alla de fina dagar jag haft under året i och kring fisket och våra vatten.
Skall man nämna något ytterligare så är det väl vårt fortsatta arbete kring ån på hemmaplan och dess havsöringar. Mer om det kan ni läsa på Skeboåns Sportfiske.
Och appropå havsöringen så var vårsäsongen inte mycket att hänga i granen men uppstarten på denna säsong har varit riktigt intressant med flera kontakter och tappad fisk. Fluganberg är dock fortsatt den av oss som landat och behållit en fisk. Mer om det kommer inom ganska snar framtid skulle jag tro.
Här intill så rullar ett bildkollage från året som gått, Fiskeåret 2011.
Nu återstår bara för mig att tacka alla er som läst min blogg och för all kredd som jag fått för det jag skrivit via mail. Och så vill jag passa på att önska er alla ett Gott Nytt Skitfiskeår 2012.

.·´¯`·.¸¸.·´Skitfiske 2012`·.¸ ><((((º>

Inga kommentarer: