Translate

lördag 10 december 2011

Julefrid? Flugefrid!

I bilradion in och naturligtvis också i högtalarsystemet så dånar den ut, av alla jullåtar så är det just denna som ger mig gåshud längs hela ryggen och det inte av behag, Wham´s Last Christmas!!
I bilen funkade som tur var kanalväljaren och på det stora varuhuset för möbler så var det bara att blunda och tänka på nått annat.......-Bestå!! Var hittar man fötter till tvmöbeln bestå?
Nu for jag ensam in till Uppsala denna dag, så stunden på IKEA var ungefär lika lång som 5-10 flugbyten.
Det var lite som en julsång även det, ritsch ratsch filibom bom bom, filibom bom bom, och så var det över.
Solen lyste och plusgrader, egentligen så långt ifrån någon julstämmning man kan tänka sig, skulle vara mannen på pakeringen då, som iförd tomtedress hostade fram ho ho hoooo och bjöd på kola, till barnen!!! Va är det här, mig passerade han på behörigt avstånd med en önskan om en trevlig helg!!
Vi är på en IKEA parkering och jag står med hela famnen full av kartonger och lådor, vad tror han, jag skall skruva möbler när jag kommer hem, jag behöver den där jäkla kolan!!
-Ho ho hoooo på´re själv du tomten.

Som tur är så fanns de ett mål till för dagen, miniflugmässan på Möllers Bil, julefrid flugefrid.
Lyssnade en stund på Mikael Frödin och hans berättelse om Laxfiske med stora torrflugor, och då pratar vi stora torrflugor 6-7cm, som måste se ut som döda sparvar som dimper ner på ytan.
Långt ifrån de storlek 18-22 som jag brukar lägga på vakande harrar.
Vandrade runt en stund, samtalade bland annat med Ulf Löfdahl och naturligtvis tittade jag på hans skönheter gjorda i bambu.
-Okej, ny punkt på önskelistan till tomtefar, splitcane made by Herr Löfdahl.

Micke Frödin visade bilder och berättade om laxfiske

Tog mig fram till flugbindarbordet och fick träffa Jeanette alias fiskemorsan, och alldeles intill henne satt en fiskebroder jag träffat några gånger på mina turer till Idsjöströmmens vatten.
Mycket trevliga möten båda två, och det råder ingen som helst tvekan om att båda två hör hemma bakom ett bindstäd på mässor, riktigt fint bundna flugor.
Det är nått visst med att träffa andra likasinnade, man hamnar fort i sköna samtal som kan beröra alla möjliga ämnen, ni vet så där som det kan vara runt en eld med lite gott i kåsan!
Jeanette´s flugor kan ni se om ni surfar in på hennes sida, Fiskemorsan.
Tillslut fick jag lämna dom, så att de fick binda lite flugor också.
Själv hade jag ju en brottningsmatch kvar, den mot kartonger och lådor som slutligen skall bli en möbel. Det slutade lyckligt och alla skuvarna fanns med, kolan fick jag köpa själv.

Jeanette "Fiskemorsan" Linnarud band flugor och på sidan om henne i keps, en fiskebroder jag brukar springa på i Idsjöströmmens vatten.

I Uppsala sken solen påväg hem möttes jag av snö.

Som sagt, strålande sol och plusgrader i Uppsala, och på väg in var det blöta vägbanor men på vägen hem så möttes jag av hala vintervägar.
Kanske kanske så får vi tillslut en vit jul även i Roslagen.
Imorgon väntar lite strosande hemma innan jag på eftermiddagen beger mig ut till havet igen, kanske så står där en silverblank och väntar på mig.


.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>

Inga kommentarer: