Translate

fredag 9 mars 2012

Tekniskt väl utförd?!

Ja, precis så sa tandläkaren om den rotfyllning som sen i förrgår fått mig att se ut som en hamster i ansiktets högra del.
Tekniskt väl utförd hos en tandläkaren innebär att man tar tidigare kollegas arbete i försvar och att jag är den som får betala hela svängen en gång till.
Tänk er att ni lämnare er bil, eller för den delen någon annan pryl på reparation, ni får tillbaka den och allting är frid och fröjd en kort tid, sen helt plötsligt, utan förvarning så lägger exempelvis bilen av på väg till jobbet.
Vad gör ni?
Naturligtvis!! Ni söker upp verkstaden och tillsammans med dem löser problemet. I alla andra branscher kallas det visst för garantireparation, men inte hos en tandläkaren, nej där får man i efterhand veta att en rotfyllning har 50% chans att lyckas och att även om den misslyckas så kan det som sagt vara Tekniskt väl utfört.
Gud va jag önskar att jag istället för att jobba med IT hade jobbat som den tandläkarens bilmekaniker.
-Goddag Käftis!! Jaha, fel på bilen igen, okej vi får ta oss en titt.
-Du, käftis dé saknas ett hjul här på höger fram!!
Den något irriterade tandläkaren slår ut med armarna i en uppgiven gest.
-Ja du, detta är så tekniskt väl utfört att man blir gråtmild, men som med alla däcksbyten så är det 50% chans att alla fyra hänger med fram till målet!
Tandläkaren försöker nu få fram de rätta orden men allt jag hör är en utdragen lång censursignal.
-Du anser att dom borde dé ja!
Men av de 10 milen du skulle köra, så var dom ju med dom första 4 i alla fall!
Här någonstans brister tandläkaren i gråt och börjar prata om fru och barn.
-Inte tillfredställande tycker du!
-Mekanikern som gjorde bytet har gjort det utifrån de förutsättningar som fanns, och arbetet är väl utfört.
-Vi kan dock åtgärda problemet du har, till normal taxa naturligtvis.
Nu börjar han prata om den tänkta semesterresan som han ser flyga bort i form av vingförsedda sedlar med några nollor på.
Jag kan verkligen se den högröda käftisen stå och stampa framför disken och hota med JO,KU,HA eller annan lämplig organisation för att sätta mig på plats, och jag kan lugnt luta mig tillbaka och hävda att arbetet var tekniskt väl utfört.

Hur sluta då min story?
Jo, den lilla späda kvinnan till tandläkare försökte ge mig ordinationen penicillin i några dagar för att få infektionen att lägga sig, för att sedan ta en ny tid för undersökning.
Jag satt upp i stolen, tittade kvinnan i ögonen och sa, -Jag lämnar inte detta hus utan att tanden blir kvar hos er, nu skall den ut!!
Bedjande tittade hon på Anneli som följt mig in och hon bara ruskade på huvudet och sa, -han har bestämt sig, den skall ut!
Efter 40 minuter, två tandläkare och en jävligt bråkig tand i det sista så lämnade den min kropp. Det sista man fick göra var att dela den i två delar, bedövningen var till ganska stor hjälp till en början men de sista 5-7 minuterna var O-bedövat. Smärtan som jag då hade var ändå inte jämförbar med den jag haft konstant under de senaste dygnet.
Tanden borta!!!
Kontokortet draget ytterligare än gång, blödande, lagom drogad lämnade jag ändå distriktstandvården i Sundbyberg med ett försök till leende om än en aningen snett sådant på mina svullna läppar.
Kostnaden för hela kalaset från början till slut, inräknat sjukskrivningar, åkningar fram och tillbaka och kostnader för käftis ingrepp uppgår till samma kostnad som ett av mina drömspön, ett Scott G2 flugspön med tillhörande rulle och lina.
Av mitt tänkta mässbesök idag blev inget, utan nu blir det att ligga, ta det lugnt och hoppas att tennisbollen jag har till höger kind lägger sig till söndag, för då skall mässan besökas, detta med ett charmigt gluggleende så dé så!!!


¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>


Inga kommentarer: