Translate

söndag 13 maj 2012

Flugfiske premiär på Gädda

Flugfiskepremiär!!!
Och dubbel sådan, eftersom detta var första gången för mig när det gällde flugfiske efter gädda.
Jag hade skaffat mig lina till flugspöt och även 3 stycken löjligt stora julgransflugor i silver/blått, grön och rött/silver.
Inte några storlek 18 på fiske efter harr direkt.
Tog några kast innan jag fick någon form av snitts, men skönliret var borta, här var det att jobba ut den vilt i luften fräsande flugan.

Fluganberg gör iordning inför kvällen

Döm om min förvåning när en gädda redan i några av de första kasten följer flugan och gör utfall men missar, eller var det jag som drog undan?!
Ytterligare några kast senare så satt den där, den första men absolut inte största.
Men va gör väl det, första är alltid första.

Krokad på silver och blått

Ingen vidare fart var det dock, och vi fick kämpa på i den delvis byiga vinden.
Men snart kom ytterligare en följare, denna gång lämnade den bara en virvel kvar som bevis.

Fluganberg fiskar vasskanten

När man som minst förväntar sig det, ja dom kom nästa hugg och denna gång fast fisk.
Ännu mindre än den förra, men icke desto mindre kul.

Nummer två landad

Fluganberg fick inte linan att gå som han ville och böt efter en stunds kämpande till spinn och då kom även kvällens första även för honom.

Liten men välförtjänt

Resten av kvällen gick sedan i fåglarnas tecken.
Först en rätt otäck fajt mellan två svanar som höll på att sluta illa för en av dom.
Flera gånger trycktes han ner under ytan av sin kombatant.






Måste erkänna att vi inte kunde låta den stackarn drunkna inför våra ögon, utan vi föste de båda in mot land där den svagare mer eller mindre släpade sig upp på land med den andra svanen över sig hela tiden.
Vi köre upp båten bara en meter från de två utan att dom reagerade, det var först när vi puttade på den starkare av dom med paddeln som han gav sig. Jag lade sedan paddeln över honom och höll fast tills den svagare hade hunnit undan och iväg en bra bit.
Jag kan säga att, en förbannad svan är inte lätt att hålla fast, tro mig.
När vi delat de två simmade de åt var sitt håll, körde igång och tvätta sig lite lugnare och duktigt trötta båda två.
Kvällen avslutades med en överflygning av skärgårdens konung strax efter halv nio och det var dags att bege oss hemåt igen.


En dryg halvtimmes båtfärd senare och ganska hård vind så styrde vi in mellan bommarna och jag kunde sammanfatta min premiär som lyckad och en kväll att minnas.


¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>



1 kommentar:

Maria sa...

De är verkligen obehagligt att se det Ni fick uppleva...jag var med om samma sak ute på Singö förra året, men det "offret" klarade sig på egen hand, tack och lov :)
Arga svanar är verkligen inte att leka med...