Translate

måndag 16 juli 2012

Ränta på insatt kapital

0,12 - 0,18 tafsarna är nedpackade, likaså flytlinorna för klass 3;an och 4;an.
Känns en smula trist när det är just vid strömmande vattendrag som jag trivs allra bäst.
Men det tornar upp idéer redan inför nästa år, kanske blir det så att jag förlägger mer tid i Jämtland då, allt för att få chansen till att fiska under längre tid vid strömmarna och för att få chansen att kunna bryta fisket på nära håll och ge mig ut i fjällen igen, vilket är allt för längesedan.
Men också för att kunna fiske mer med de lokala vänner jag skaffat mig genom mitt intresse.
Hur som helst så kan det inte vara meningen att man under större delen av året går i cirklar av längtan till åarna och dess prickiga, rödbukiga eller segelförsedda innevånare för att sedan riva av det på en dryg vecka.
En hobby och en kärlek måste vara mer än så.
Men som sagt, nu är allt undanpackat till förmån för tyngre grejer. Återigen så är klass 8;an framtagen, linan är pårullad på Vision rullen, gäddglittret ligger klart och i fluglinans slut sitter nu åter plastad vajer.
I år har även klass 5;an fått stå framme och därtill är även den rullen iordninggjord nu med en sjunkande klass 6;a och till detta så är Flugbindarn´s epoxydunder nedpackat för att få följa med ut på havet i jakten på abborre. Att havsöringen gillar dessa vet jag ju, nu skall Roslagens randiga riddare få chansen att visa vad dom går för.

För vad gör man inte för att få känna kork i handen och riktiga spöböj. Endast två gånger detta året har spinngrejerna varit med på tur, övriga gånger har endast flugspöt varit packat.
Och det har ju gått ganska bra så här under premiärsäsongen måste jag säga, överraskande bra och ett nytt prydligt personligt rekord sattes på flugfångad gädda på självaste nationaldagen den 6;e Juni.
Så med jouren avklarad för sommaren, så blir det skärgårdsfiske för nästan hela slanten.

Jag har dock några riktiga ess kvar i ärmen, under delar av vecka 34 är jag nämnligen tillbaka i Jämtland igen för att lyssna på strömmen och förhoppningsvis känna prickiga gungningar i spöt igen och inte nog med det, sista helgen i september så görs sista turen norrut även det till Jämtland.
Då är det Kullagården som gäller för några dagars fiske i Idsjöströmmen igen.
Så helt mörkt kring strömfisket är det inte.
Men som jag inledde, att få dryga två veckor i och kring strömmande vattendrag av de 52 vi har att tillgodose oss med när året startar känns inte helt rätt faktiskt.
Säger man sen att säsongen varar ungefär 13-15 veckor om året, om starten går 1;a Juni och slutar sista Augusti så känns ändå mina två som lite snopet faktiskt.
Kanske har det mer med värderingar att göra än just kring själva fisket.
Värdering av tiden. På banken pratar man ofta om ränta på insatt kapital, och som ni vet är ju inte det något kapitel i deras verksamhet som är värt att skryta med.
Jag resonerar nog på liknande sätt, ränta på insatt kapital i form av tid.
För det är inte bara när spöt står i en vacker båge och det knycker i slutet av tafsen som jag mår bra av, det är egentligen allt annat som gör dagarna där uppe.
Spöböjet är utbetalningen av den insatta tiden, och resten är för att få må bra kring sin sitt sparande.
Och inte behöver väl jag göra någon ytterligare förklaring kring hur mycket bättre det sparandet är, än det som bankerna har.

Nåväl, nu skall åar och bäckars ljud bytas mot vågkluck, prickig jägare blir randig och böljande landskap med fjäll och skog bytas mot horisont och alla möjliga nyanser av blått, njutningen av havet kommer att bli skön, om det bara kunde sluta regna över Roslagen någon gång.
I helgen kom det dryga 30 nya friska millimeter och vad åskovädren som rullade över oss i slutet av veckan innehöll i mängd vet jag inte.


¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸>< ((((º>

Inga kommentarer: