Translate

lördag 15 september 2012

Flugpers för Fluganberg

 
15 september, till en början en lite blåsig och grådisig morgon på havet, men sen.
Klarblå himmel, helt eller delvis nästan vindstilla och understället som var skönt på morgonen blev till en plåga i lävikarna.
Sådana här dagar vill man egentligen inte åka hem.
Skärgården är otroligt vacker sådana här dagar.
 
Till en början var det lite segt bortsett från ett dubbelhugg av två mindre gäddor så var det endast enstaka små stötar. Så när morgon övergick i dag beslöt vi oss för att ta en fika och låta fisken vänta någon timme.
Det gjorde nog susen, för vinden avtog i vi kunde nu fiska lite lugnare med våra flugor vilket också gav resultat ganska snart.
Och efter att jag krokat av ytterligare en fisk och haft några påslag så gick det på större fisk i fören.
Väl inne i båten så visade vågen dryga 5,5kg och nytt flugpers för Fluganberg, bara att lyfta på kepsen och ta i hand.
När havet sedan gick från små krusningar till att bli helt blankt blev det åter svårt för oss med flugorna, fisken blev försiktigare och backade ner från grunda flak och grynnor till lite tryggare omgivningar.
Några följare och stötar blev det men ingenting mer. Senare träffade vi även på Granaten som tog vila på morgonen och nu tänkte köra fiske på abborre in mot kvällningen.
 
Här följer lite bilder från dagen.
 
 













 
¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸>< ((((º>
 
 

3 kommentarer:

Karki sa...

Härlig läsning och glada bilder, som vanligt :).

Men måste påpeka vägandet av gäddan. Har ni ingen vågsäck så skicka över din adress omgående, så skickar jag ett exemplar till eran båt.

Trevlig helg!

Patrik sa...

Först och främst, Tack John!
Och sen har du HELT rätt i det du skriver, vägande av gäddan är inte rätt på något sätt.
Jag brukar ALLTID ha min gäddsäck med mig i båten, men tyvärr glömde jag den denna dag.
Fluganberg äger tyvärr inget sådant hjälpmedel.
Till en dåres försvarstal kan väl sägas att vi båda var uppspelta och glada över hans fångst så glömde vi av oss helt och gjorde fel.

Normalt behandlas all fångst väl i båten och vi strävar efter att så långt det är möjligt inte ens lyfta in våra gäddor i båten.

Tack för ditt inlägg :-)

Karki sa...

Jag förstår.
Fortsatt skitfiske.