Translate

tisdag 18 september 2012

Spön spön spön!!!

Kanske kan drömmen vara nära nu, jag hoppas det i alla fall.
Två spön, som täcker in stora delar av det flugfiske jag bedriver efter ädelfisk, så som Harr, Öring, Röding och för den delen även fiske på Rgenbåge.
Tidigare i år så skiftade ett Winston IM6 en klass 4 garderob, från att ha stått i Fluganbergs till att nu ta en viktig plats i min.


Ett mjuk härligt spö med otroligt mycket känsla för torrflugefisket eller det lilla nymffisket, lugna sköna kvällar invid strömmen. Kvar fanns då min Guideline LPXe 5;a plus ett litet Guideline Act 4.
Ja, plus några spön till som inte fiskas med så ofta, eller inte alls.
Guideline LPXe 5;an är ett spö i mediumklassen som är otroligt skönt att ha med på fiske efter harr och öring, och som även nu i år fått gå med på abborrfisken i skärgården, ett spö som faktiskt klarar att köra lite större flugor och guldhuvuden på ett bra sätt.
Har även kört sjunklina och lite större ST Epoxy under abborrfisket.
Men för mig så låg det ändå lite väl nära mitt Winston i känsla och jag började söka runt bland nyheter och gamla beprövade.
På mässan i våras sprang jag sen på det första gången och sedan dess har det funnits med i tanken.
Nu så här i säsongens 12;e timme så är det kanske äntligen dags att få det levererat, ett Loop Cross S1 i klass 5 från Lunkan på Jaktia i Åre, och som kommer att göra det enkelt inför fjällturerna framöver, två spön och sen är jag klar.

-Men vadå säger ni??, en klass 6;a eller 7;a då, för att dänga stort under kolmörka Jämtlandsnätter?
Låt mig nu få tro att jag är nästan klar, låt mig få vila i den tanken och njuta av dessa två skönheter.
Jag vet mycket väl att någonstans längs vägen så lurar även ett spö i en något högre klass, som också kan fylla luckan här hemma utmed kusten och jakten på silver.
Men till det fisket är det tänkt att jag inte skall låta mitt Vision 3Zone få någon säsongsvila, utan om möjligt rulla på en mera lämpad lina för ändamålet.
Just nu är det ju det spöt som jobbar vilt i skärgården med en halv julgran hängandes i tafsspetsen under jakten på våra gäddor.

Men om vi bara pratar fjället, de jämtländska strömmarna så är jag snart i mål, eller delvis i mål, eller?
Att vara flugfiskare är ett dilemma, alltid är det något som lockar.
Men jag jobbar just nu åt det andra hållet, jag försöker renodla så mycket det går, jag bantar flugaskarna, skippar en mängd bra-att-ha-saker i västen och inriktar mig om möjligt ännu mer mot det viktigaste, var står fisken och hur skall jag kunna fånga honom.
Därav att jag också kommer, när mitt nytillskott har landat i min famn, försöka sälja av båda mina Guidelinespön med linor och rullar, för att på så sätt få dessa "godingar" att fortsätta sitt fiske fast i någons annans hand.
Den lilla har bara varit med mig ett drygt år, men klass femman har varit min trotjänare under många år nu, och tillsammans med den Vision Koma rulle som sitter på är det ett lättkastat, smidigt spö som förgyllt många dagar i mina vatten.
Kunde jag, och samtidigt gjorde avsteg från att renodla, så skulle jag behålla dom båda, för att då och då låta dom slå följe tillbaka upp bland harrar och öringar, men som jag sa, nu handlar det om att renodla och på så få "prylar" som möjligt fortsätta uppleva, njuta av dagarna och kvällarna i Öringarna och Harrarnas land.

Så om någon som läser detta är intresserad, så är det bara att höra av sig till mig angående dessa spön.
Finns två andra spön också, som tyvärr bara har blivit stående, ett Black Shadowspö och sedan en liten goding som faktiskt heter Thymallus thymallus i klass 4;a som är riktigt mjukt i aktionen.
Har dragit en del harr genom åren och här kan vi snacka känsla när en harr kring 40cm går på.
De bänder ända ner i korken när harren lägger sidan till.
Finns intresse så är det bara att maila mig på: rospiggenfiske@hotmail.com

Ja, det får väl anses som allt från dagens funderingar.
Nu väntar några dagars rast vila på stället ifrån fisket, men till helgen så hoppas jag åter på en tur i skärgården och sen börjar det bli dags att packa efter det, säsongsavslut och samtidigt födelsdagsturen som vi skramlade ihop till åt Blidö-Matte på hans 50 års dag är nu bara en dryg vecka bort.

 ¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸>< ((((º>




 

Inga kommentarer: