Translate

lördag 13 oktober 2012

Kan ha varit årets sista

Samma i aktern, men nytt i fören.
Idag tog Fluganberg plats i fören för en dag bland gäddorna i skärgården, och som han gjorde det.
Medans jag försökte hålla båten från att driva in bland både sten och vass i det något kalla morgonregnet och blåsten, så passade han på att kroka tre gäddor i kort följd.

Dagens först, mitt i regnskuren
 
Även han var utrustad med lite nya flugor från Sameo för test, och frågan är om han behöver testa så mycket mer efter den här dagen, för de gröna var som tokiga i hans Bait Fish bass, grön/vit med liten rygg av svart.
Själv hade jag grön och vit men inte i en och samma fluga tyvärr.
Dagen andra gädda för den barmhärtig samariten i fören tackar nog för stunden i båten, då den inte bara frigjordes från flugan, utan också en Zalt Zam som satt kvar i mungipan.
 
Lucky Pike
 
 
Mera fart på gäddorna idag, inte för att jag någon gång under dagen kom ikapp i antal, men mängder av följare, stötar/hugg och tappade fiskar skvallrade om att dom nu åter var hungriga.
Det var inte förrän jag tacklade på en Storm Pike som det började hända lite grejer, och dagen slutade med 5 krokade för mig och 8 för Fluganberg, dock ingen med någon storlek tyvärr.
Två dagars nötande sätter sina spår i axel och armbåge kan jag lova, det är lite annat än att gå med klass 5;an med nätta flugor på harr och öring.
Nu får vi se om det blir någon mera tur bland gäddorna. Båten kommer nog att få krypa i kojs lite tidigare i år eftersom det varit en hel del stölder i området, och att ligga kvar som sista båt är lite som att bjuda på en smashboll i femte avgörande, plus att det väntar en ny och mycket trevlig säsong precis bakom hörnet, havsöringen.

Totalt har Sameoflugorna krokat nästan 20 gäddor på två dagar, vilket man får säga vara med beröm godkänt. Flest fångade gäddor stod Bait Fish bass och Storm Pike för.
Men om jag nu skall reflektera kring Sameo´s gäddflugor, eller i alla fall dom jag och Fluganberg testade så håller dom genomgående ganska bra kvalitet.
Några av dom kanske lite överdressade, vilket man lätt råder bot på genom att ha en sax med sig.
Jag skulle dock vilja önska en sak.
När man kör med långa flugor, flesta av dom kring 15cm, så skulle vilja att man lägger en nylonböj bakom krokböjen, på ovansidan. Den hjälper till att hålla den långa stjärten borta från krokböjen, och man slipper därmed två saker, dels en fluga som hänger upp sig och inte beter sig rätt i vattnet, plus att, vad vi har sett, när det händer så tovar materialet ihop sig och volymen i flugan försvinner, speciellt i vattnet. (se bilderna nedan)
Tänkte att jag skall skicka detta till Sameo som ett tips.

Tror kanske att dom redan vet om detta, men om det är till någon hjälp, så varför inte.
Ett stort plus annars är priset.

Nylonböjen i bak på en fluga.

Så här ser det ofta ut, när flugan kommer in mot båten.

 
Mörten redo för test


En sax är bra att ha, om man vill ta ner flugan lite

En annan som varit i gäddvatten, med en Storm Pike på tafsen är Sussi.
Läs om deras jakt på heta Blekinggäddor på Sussis Symfoni.


¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸>< ((((º>

Inga kommentarer: