Translate

torsdag 15 november 2012

Havsöring i alla dess former

Det blir av naturliga anledningar mycket kring havsöringen så här års, då vi låter gäddor och abborar vila för att orka med oss igen under våren nästa säsong.
Och jag skall inte frångå detta faktum i detta inlägg heller.
Men istället för att lägga ut en krok i jakten på dessa underbara fiskar så skall jag denna gång lägga ut en krok på land i jakten på fler intresserade och hängivna sportfiskare och naturvänner som vill värna våra silvriga genom att tänka hållbarhet, fiske på fiskens villkor miljöarbete och biotopvård.

¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸>< ((((º>
 
Först vill jag nämna att våra nya stormyndighet HaV, alltså f.d Fiskeriverket kommer att satsa 324 miljoner på åtgärder som skall rädda Östersjön.
Det sägs att det bland annat kommer att handla om arbetet mot övergödningen och miljögifter vilket naturligtvis är bra, men jag hoppas också på att pengar kommer att läggas på direkta åtgärder som tex:
*Återskapa våra kustnära våtmarker som uppväxt och lekområden.
*Arbeta med att få bort våra spöknät.
*Nätfiske innanför 3 meterskurvan och i kända lekområden måste upphöra i HELA östersjön.
*Utöka skyddet kring vattendrag som mynnar i östersjön, idag är det tex 500 meter i                            Stockholmsskärgård, Gotland kör 1000meter.
*Titta ännu djupare i kvotplånboken och inte vara så frikostiga där.
*Få stopp på detta med att fisk tippas överbord.

Läs mera här om HaV´s nya satsning.

¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸>< ((((º>

Sen vill jag ju naturligtvis slå ett slag för vårt eget projekt kring havsöringen Skeboåns Sportfiske, som sakta men väldigt säkert går framåt hela tiden.
Den här typen av projekt kräver sin tid då det är många som på ett eller annat sätt blir inblandade.
Läget nu är att vi inväntar ett möte tillsammans med Länsfiskekonsulent Henrik C Andersson den 3 december där vi tänker visa upp projektet och ån utifrån våra tankar och idéer men också förhoppningsvis få stöd och hjälp i det fortsatta arbetet mot målet.
För jag menar vem skulle inte vilja lägga en fluga på havsöring i ett naturskönt strömvatten i Roslagen på storvuxen havsöring, och det bara en timme norr om Stockholm eller söder om Gävle och bara 45 minuter från Uppsala.
Vill man följa med i vårt arbete så finns vi dels på bloggen Skeboåns Sportfiske eller på Facebook om man söker på Skeboåns Sportfiske och ansöker om att få komma med i gruppen.

¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸>< ((((º>

Sen måste jag komma med en liten "vad-är-på-gång-nyhet"
Jag och många med mig har säkert sett vad som hänt kring havsöringen både på västkusten och Gotland. Ett långsiktigt arbete som innehållit allt från forskningsprojekt, fredningar, satsningar på miljö och vattenvård och biotopvård i åar och bäckar som mynnar ut i havet.
Nu gror det även här uppe i Stockholmslän, fler och fler projekt blir synliga men också det faktum att som jag upplever det skaran med människor som förstått och vill vara en del av det fortsatta arbetet syns nu i olika socialamedier som exempelvis jag själv med den här bloggen men också i projektet som nämns ovan.
Nu är ytterligare en kanongrej pågång, nämnligen Stockholms Havsöringssällskap, så nytt än så att jag kan tyvärr inte hänvisa till någon hemsida.
Det här låter helt lysande i mina och mina vänners öron och vi kommer att hoppa på tåget redan från början. Detta är nog precis vad som behövs i vår region för att belysa och lyfta dessa frågor ännu mer och på detta sätt kan vi skapa oss en maktfaktor på samma gång som vi kan delge och hjälpa varandra i stort som smått.
Så fort en sida finns så kommer den att dyka upp på min blogg också, så håll utkik.

Fiske då?
Jo då, till helgen bär det av igen med vadare och flugspö, skam den som ger sig.
Vädret får avgöra platsen. Rapport kommer.

¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸>< ((((º>



Inga kommentarer: