Translate

fredag 23 november 2012

Veckans bottennapp blev Erlandsson och Odell

Det har varit minst sagt omvälvande dagar om man som jag är sportfiskare.
Och man får väl säga att allt kom på en och samma gång i ondags, först var det vår regering med Eskil Erlandsson som främste företrädare som gjorde bort sig ordentligt i veckans Uppdrag Granskning.

Jag tog mig friheten och göra ett inlägg på Eskil Erlandsson´s Facebooksida, ett inlägg som jag kommer att förädla ytterligare i brevform till honom har jag tänkt.
Ni kan läsa inlägget här nedan:


 Vi är drygt 2 miljoner som på ett eller annat sätt brukar men INTE förbrukar våra vattendrag runt om i landet varje år.
Om vi leker med tanken att kanske hälften av dessa är väljare och att valet inte är alls så långt bort så tror jag mig vet...

a att du Eskil nog måste dels svara på den kritik som nu framförs, svara på det mail som börjar landa i din mailbrevlåda, skickat från många av oss, där vi ställer oss bakom Martin Falklind´s frågor.
Men, också de kanske viktigaste, våga byta vägval, våga ta en ställning som faktiskt kostar lite, men som ger mångt mycket mer tillbaka.

Lyssna och lär på andra länders erfarenheter, titta på Skottland som kanske det bästa exemplet.
Jag tror inte på det faktum att många nu skriker om avgång, utan jag är så naiv och jag däremot tror på en människas möjligheter till att göra rätt vägval.
Du har styrt fel om du inte längre litar på de människor som avlönas FÖR att forska om exempelvis den nu aktuella laxen i Östersjön.

Sveriges tunga industrier blöder och har på många ställen gått ner för räkning, detta trots att det från regeringens håll pumpas in pengar och ändras i lagar för att hålla dess huvuden ovan vattenytan.
Detta samtidigt som den enskilt största potentiella arbetsgivaren, turismen, får kämpa i motvind.
Här finns Sveriges nya tunga inkomstkälla om rätt förutsättningar skulle finnas.

Vi skulle kunna ha 10-20-30 Mörrumsån runt om i landet, som alla skulle kunna dra in 50+ miljoner till sina lokala kommuner, detta samtidigt som de också skulle hålla mängder av människor sysselsatta och våra älvdalar i norr skulle kunna leva vidare, likväl som våra småkommuner i söder kring vatten som Emån, Gavleån, Mörrum osv (du ser nog vad jag menar)

Nej, jag tycker så här!
Sätt dig själv och alla andra i beslutande roll kring våra vatten- sjö/havs och älvfrågor på en fjärde plats.
Anta sedan utmaningen att kämpa om den där guldmedaljen.
Som sparring och träningskamrater bjuder ni sedan in organisationer som Sportfiskarna, Älvräddarna, Sveriges Turistföreningar och Sveriges Kommuner mm mm.
Tänk utanför ramarna, våga satsa för att bli bäst och visa att du är villig att uppnå målet:
Att Bruka inte Förbruka!!

DU måste göra ditt val NU, jag gör MITT 2014.
 
Och när svaret kom så blev det tyvärr ett dussinsvar, ett som alla mer eller mindre fick, mer att omnämna som ett pressmedelande än ett ärligt och seriöst svar.
Läs svaret nedan:


Hej Patrik, tack för dina synpunkter. Vi har tagit fram några korta frågor och svar om fiskepolitiken som du kanske kan vara intresserad av att läsa. http://www.regeringen.se/sb/d/8015 Där finns även länkat till ett underlag om vildlaxen som SLU:s /ICES forskare har tagit fram.
 
Efter programmet kunde man chatta med reportrarna och det var fullt ös på den chatten hela timmen, men jag fick igenom en fråga till herrarna på UG-Chatten iaf.
Läs nedan:


Otroligt bra program, stort tack för det! Min fråga är hur ni nu ser på framtiden, ni har nu själva klivit in och tagit en otroligt viktig roll i detta spel. Hur planerar ni att följa upp detta, exempelvis kring miljöminister Lena Ek’s utredning om bland annat vattendirektivet?


Svaret från UG - Fredrik Laurin:
Lena Eks utredning kring hur vattenkraften skall kunna regleras i miljöbalken som alla annan miljöpåverkande verksamhet är oerhört viktig. Men den frågan har varit uppe till diskussion många gånger och alltid slutat med att krafbolagen har kunna sitta i orubbat bo med 100 år gamla domar som grund för en verksamhet som utrotar arter. Starkt fokus och hårda krav på den utredningen är nog av nöden om vi skall ha lax och ål om ett par generationer.

Jag känner så här, nu när vi alla går på tårna och det är rykande aktuellt, skall vi då inte förekomma och själva starta sammarbetet mellan Sportfiskarna, Älvräddarna, Turistföretagen och de aktuella kommunerna.
Är det inte nu vi kan hitta sammarbetsformer som sedan ger mer medel i påtryckning mot bättre vetande i regeringen!!!???

*********************************
 
Men som sagt, kvällen var tyvärr inte slut där.
Bara någon timme efter att Eskil & Co gjort bort sig totalt i rutan var det näste man till rakning.
Programledaren Mikael Odell i TV4sports Fiskedrag chockar en hel värld av naturvänner och sportfiskare med att besöka en Norsk laxodling. Helt okritiskt kliver han omkring bland tankar fyllda av laxyngel utan att nämna en rad om dess negativa miljöpåverkan, på exempelvis den vilda Atlantlaxen genom spridning av sjukdomar eller om det faktum att havet utanför kassarna fiskas tomma för att göra föda till dessa kassodlade fiskar.
Om det beror på sponsorpengar eller total okunskap tänker jag inte sia, det kan mycket väl vara båda dessa detaljer som fick oss tappa hakan.
Jag anser att vi alla som har detta som vår hobbey eller yrke har en skyldighet att agera mot och kanske framför allt upplysa folk om hur illa ställt det egentligen är.
 
 
Bra länkar
 
redan de första timmarna hade 500 skrivit på
 
Se Eskil Erlandsson ta hem titeln och bli "goldmedalist" i miljö- och kapitalförstöring
 
Här går dock Fiskedrag och jag skilda vägar
 
 
-=No Happy Fisk today=-

Inga kommentarer: