Translate

söndag 31 mars 2013

Preparing for the Pike

Övertidsarbete, jourvecka och sen sjukdom är väl de ursäkter jag har för att inte det varit någon uppdatering här på bloggen på ett tag.
I morse hade dock feber, som är de senaste hindret för en fisketur, gått ner lite och jag fick lusten att plocka lite med grejerna inför den stundande gäddsäsongen.
Det skall sägas direkt, någon van gäddflugfiskare är jag inte, utan ser mig mer som "forskare" då jag försöker lära mig och hitta nya lösningar, byggt på de erfarenheter jag får efter mina fisken.
 
Förra säsongen så började jag med att köpa mina gäddtafsar och körde då stumt på Visions färdiggjorda PIKE, en grov nylonbit fäst i en silverring och sedan en plastad vajer.
Funkade bra och var förvånansvärt lättkastade även med stora yviga gäddglitter.
Hade dock lite krångel med tafsspetsen och infästningen av flugan men körde större delen av säsongen med ett beteslås med varierat resultat.
Flera olika beteslås testades och många klarade inte påfrestningen utan öppnade sig vid kasten eller helt enkelt gick av.
 
Tafs med beteslås
 
Så i år har jag tänk börja säsongen med att pröva med en fjäderring istället på några av tafsarna.
Detta för att se om det går bättre.
Jag märkte också att det blev ganska dyrt att i längden köpa nya färdigtillverkade tafsar, vilka ligger på kring 100 lappen och däröver, så jag skaffade mig en rulle av Visions Wireline, som är den vajer som man använder till dessa färdiga tafsar.
Finns att köpa och den jag använt är WireLine 35 (15,9kg/6meter lång)
 
Jag har hållit mig inom 0,5-0,7 meter vajer och sen cirka en meter nylon, upp till 0,70mm.
Har märkt att jag får bäst sträck på tafsen vid mitt kastande då.
 
 
Tafsspets med fjäderring och infästningen mot nylonlinan med silverring
Här syns också krympslangen för att skydda tafsen.
 
Vajern prövades ordentligt under föregående säsong och är inget jag tänker överge inför denna, däremot så tar plasthöljet kring vajern en hel del stryk vid kontakten med en gäddkäft, så i år tänker jag pröva att stärka den, och på så sätt kanske förlänga livslängden lite på en, genom att lägga en tunn krympslang som extra skydd.
Hur det kommer att funka vid kastet och fisket vet jag inte än, men så fort jag testat så återkommer jag om det.
Spöt under förra säsongen var mitt Vision 3Zone en klass 8 tredelat och till detta endast en flytlina.
Till denna säsong så är jag väldigt nyfiken på att testa mitt nya Visionspö, ett Big Daddy klass 9, som jag hade turen att vinna i vintras. Och till det spöt kör jag en intermediate lina.
 
Skall jag säga något om mina flugval, så visade sig blå/silver och grön/guld vara givande färger.
 
Så efter lite morgonpyssel så är det nu bara att invänta isfria vatten och huggvilliga gäddmadamer igen. Ser verkligen fram emot denna säsong, ny kunskap och lärdomar samtidigt som jag får hålla på med det jag gillar allra bäst, flugfisket.
 
 
 
Påskfjädrar? 
 
Den gamla kalsongförpackningen håller nog i år också för tafsarna
 
Min första flugfångade gädda är ett faktum

Förra årets största gädda i båten blev denna på 7,8kg

Vältuggat glitter

Blå/Silver var en favorit

-Kypar´n, det är en fluga i soppan
 
¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸>< ((((º>
 

Inga kommentarer: