Translate

fredag 30 augusti 2013

Torra fluglinor ger ingen fisk

Om jag inte har lyckats övertala er att pröva abborre på fluga så här långt, så får jag göra ett försök till. Huggen från hungriga abborrar som är i jaktmode är riktigt kul, och fiskar man dom sedan på ett mindre klassat spö, typ 3-5# så får "ryggen" i spöt jobba ordentligt.
Jag kör med två spön, ett litet Guideline Act3 #3 med flytlina och små boobiesflugor och sedan mitt Loop Cross S1 #5 med en sjunklina på där jag oftast använder mig av epoxyflugor som levereras från Järpen och Flugbindar´n , eller som igår större varianter tex "cigarren" fiskimitationer eller zonker.
Så mitt råd är, har ni ett flugspö som ställts undan efter den årliga turen norrut till harrar och öring, plocka fram det igen, rulla på linan och ge er ut.
 
Jag har strax avverkat min andra säsong med bara flugspöt i handen och om sanningen skall fram, det ger absolut inte mindre antal fiskar, ej heller färre av storlek, igår till exempel så tog de största på flugan och inte på jiggen.
Fajten blir absolut roligare och återutsättningen ska vi inte prata om, då en krok är lättare att lossa en tre.
Nu börjar också flera mönster på flugor för abborren dyka upp som ideér i huvudet, så till vintern kanske flugbindningen äntligen kommer att ta fart igen.
Men till det får jag återkomma, nu hoppas jag på att snart vara ute med flugspöt i handen igen, för torra fluglinor ger ingen fisk.
 
En liten abborre som föll för cigarren

Denna något större tog en liten fiskimitation

Fluganberg hade spunnit på ny fin 0,08 lina på UL-spöt och de tillsammans med
jiggen gjorde honom farlig för abborren i hamnen.

10sek är tydligen en vääääldigt lång tid att stå stilla
 
¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸>< ((((º>
 

Inga kommentarer: