Translate

onsdag 2 oktober 2013

Nytt flugpers på gädda

Inte många rapporter här om fiske nu på ett tag.
Men just nu behövs jag på annan plats och fisket får stå tillbaka. Desto skönare och uppskattade blir då de korta turer jag kan komma ut på.
Som idag till exempel då Fluganberg tog ledig från jobbet och gjorde mig sällskap under några soliga, kalla men blåsiga morgontimmar i gäddvattnen med våra flugspön.
 
Och bortsett från känslan när jag styrde ut ur hamnen och gasade på ut mot gäddhaken, så blev det några väldigt intensiva timmar på sjön.
Vi gick tomma från några standardplatser och bytte ganska snabbt strategi och platser. Och där det såg som minst lovande ut, skall sägas enligt oss, ja där tycktes gäddorna ha tänkt annorlunda.
Vi hittade dom nära land och på grunt vatten i små vikar med lä på ena sidan och vind på den andra.
Fluganberg krokade snabbt ett antal grönprickiga damer innan jag kände något.
 
Fluganberg med 3kg höstgrönt

För mig handlade det mest om tappade fiskar, missade hugg och följare. Men så skall jag ju också manövrera båten och samtidigt hålla koll på lina och fluga.
Efter ett strandhugg så blev det flugbyte för mig, och i änden på fluglinan hamnade en stora glittrig Niklas Bauer fluga.

Några kast senare, på grunt vatten och på gränsen till löjligt sakta hemtagning så gick gäddan för dagen, ja kanske gäddan för året på.
En bra fajt senare så kunde jag lägga på några hekto på min förra pers på flugfångad gädda. 
En kort men väldigt behövlig och trevlig dag på sjön helt enkelt och vi kunde räkna in ett antal landade gäddor och mycket kontakter på de få timmar vi var ute.

Nytt pers, 8kg!

Återutsättning
 
¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸>< ((((º>
 

2 kommentarer:

*jeanette* sa...

Stort grattis till PB och en grymt snygg gädda :)

Patrik sa...

Tack Jeanette :)