Translate

tisdag 15 oktober 2013

Sture eller Östersjön?

Spaltmeter efter spaltmeter har det skrivit om mannen på bilden, Tomas Quick eller som han numera heter Sture Bergwall.
Jag upprörs inte över fallet som sådant, eller i alla fall inte om personen i fråga, och det är inte det som detta inlägg kommer att handla om heller.
Kan bara sorgligt konstatera att den mannen har fått mer uppmärksamhet än vad både han och vi orkar plus att i mitt tycke finns det långt värre saker att skriva om.
Dagens Aftonbladet är inget undantag men sätter ändå fingret på vad jag menar.
 

Ta en titt på Aftonbladets sidor ovan. Två sidor med vad dom själva kallar Extra Extra.
Sidor fyllda med sådant som i alla fall jag är rätt trött på, men så i det nedre högra hörnet, -ser ni den?
en artikel med löptexten "Haja läget - Östersjön snart torsk på fisk"
Vidare kan man läsa i artikeln (eller vad man nu skall kalla den) att:

Krisen i Östersjön har aldrig varit värre, anser fiskeridirektören Johan Wagnström på länsstyrelsen i Skåne. -Det rör sig om ett fenomen vi inte sett tidigare, säger han till sydsvenskan.
Fiskare har länge slagit larm om mager fisk med tecken på svampinfektioner, i främst Hanöbukten.
Vad sjukan beror på är oklart. Inga svar finns heller i den utredning som Havs- och vattenmyndigheten presenterar i slutet av månaden, enligt tidningen.

Här står alltså sjukdom mot sjukdom, den ena ett hot mot en man det andra ett hot mot ett helt hav.
Min åsikt är klar, låt Tomas eller Sture eller vad han nu kommer att heta i framtiden vara med sitt, och det oavsett han blir fri eller får sitta inne och satsa tid, pengar och resurser på att följa upp det som verkligen berör.
För ärligt talat, vilka berörs idag av huruvida mannen i fråga har det bra och hur han mår?
Möjligen advokatsamfundet och polisen för på vilket sett hela storyn fortsatt år ut och år in.
Det är klart, det finns offer med i bilden som lidit fruktansvärt och gör än idag där denne mans namn varit en del av deras liv under väldigt lång tid, dom tänker jag på. Men han själv och hans mediatid är för mig helt bortkastat.

Jag bryr mig långt mer om hur havet mår och vill därmed se mer i tidningarna om detta. Låt Herr Bergwall försvinna in i mediabruset och gör mer Extra Extralöp om det faktum att våra vattendrag, sjöar och hav runtomkring oss sakta dör ifrån oss.
Man kanske inte kan jämföra äpplen och päron så här, det är möjligt.
Men så fort man börjar skriva mer om den ena eller den andra saken, då är det möjligt anser jag.

Inga kommentarer: