Translate

lördag 16 november 2013

Mr Atom blåste flugan.

Nu så!! Säsongen 2013 till sjöss är över. Trailer står på gården och imorgon strandar Grisslan.
Så det var med ett visst vemod som jag styrde runt Rörskär och mot hamnen nu ikväll.
Granaten och jag försökte verkligen nyttja hela dagen, då vi lämnade hamnen redan vid niotiden och som sagt, klev iland när månen jagat bort solen.
 
Vad säger vi då om dagens gäddfiske?
Låt mig säga så här, för egen del så hade jag alla fyra elementen emot mig, vinden, solen, vattnet och Granaten och hans "jäkla" silveratom.
Dagarna före har regnet bokstavligt talat vräkt ner och därtill en hård vind från sydväst som gjort havet ordentligt upprört. Gäddorna stod inte och solade i vindsatta kanter utan höll nog i sig för allt vad dom är värda på botten.
Bakkasten var ett av riskmomenten balansen ett annat när flugan skulle ut, så ett snabbsjunkande blankt drag som redan Sten och Flisa Hedenhös bankade fram var melodin på de annars svårfiskade gäddorna idag.   
 
Fläckig!
Undrar om inte denna gädda sände signalen, sluta jaga oss nu och börja jaga havsöring istället.
 
Mr Atom i fören tog en tidig ledning med 4-0, innan  jag började hitta rätt och ettan, tvåan och trean kom innan han åter drygade ut till 5-3, sen höll han sina två före resten av dagen, och trots det tröga fisket så lyckades vi ändå landa 7+5 i båten ,vilket man ändå får se som godkänt.
 
Badsäsongen är också den över sen ett tag.
 
Tog oss en bensträckare vid en brygga innan det var dags att ge sig ut i blåsten igen

Månen jagade bort solen idag

Trots en dag som denna, så slår jag ändå ett slag för gädda på flugspö.
Huggen, drillningen och framför allt enkelheten vid avkrokning och återutsättningen är bara några av mina argument.
Kommer att återkomma med lite idéer och på vilket sätt jag sätter ihop mina grejer.
Nu väntar kanske 5 minuters båtfärd imorgon innan det är över, sen väntar vinter, is och snö och den eviga väntan på sjösättningen, plus en del fiske på havsöring.

¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸>< ((((º>
 

Inga kommentarer: