Translate

fredag 8 november 2013

Musslor KAN bli pärlor åt svin!!!

Det går åt mer än 3 kilo vild fisk, fångad i våra hav, för att föda 1 kilo odlad fisk!!
Det låter helt sjuk men är en sanning, ett fiske som pågår just nu runt om i våra i våra världshav.
Ett fiske som på sina ställen totalt tömt tidigare fiskrika vatten, lägger man sen därtill fisket för att framställa fiskleveroljan eller varför inte ta upp den pågående dumpning, som visserligen är på god väg att få ett slut i alla fall i EU om man skall tro rapporterna därifrån, men som sagt, ni förstår själva, haven töms allt medan vi ser på och fortsätter tugga i oss av den odlade fisken.
Men, och jag hoppas att det är så, detta börjar väl ändå "Svensson" få upp ögonen för så smått.
Så jag tänker inte raljera över detta i textrad efter textrad, utan istället återkoppla lite kring ett mail jag fick för någon vecka sedan.
Innehållet var inte så mycket text, utan foton på en artikel ur en tidning om någonting kring musslor och föda.
Ärligt, så lästa jag bara en del, och som man gör när man inte sätter sig in i någonting, drog en på tok för tidig slutsats.
Jag fick för mig att musslorna skulle plockas ur havet av det vilda bestånden och sedan göras om till föda i stora mängder.
Men så, på uppmaning från avsändaren så läste jag igen, nu lite mera ingående och då framträder artikeln i helt ny dager.

Allting handlade om hur man gör försök att odla musslor för att sedan mala ner dessa och omvandla till fisk- och hönsfoder.
Ett projekt, som om det skulle slå väl ut, alltså skulle kunna vara ett mycket bra alternativ till fångsten av vild fisk i våra hav och det samtidigt skulle påverka våra hav i ytterligare positiv riktning, musslorna fungerar nämligen som reningsverk där de sitter och filtrerar bort kväve och fosfor ur vattnet. Bokstavligt talat ett biologiskt reningsverk mot övergödning.

Odd Lindahl, docent i marin ekologi är projektledaren för Sveriges första provanläggning på Orust
har varit flitigt påhälsad av media i alla former, men också skrivit en del själv.
Finns en hel del att läsa om ni vill.

Västra Götalandsregionen

Ny Teknik

MiljonMusslor

För att bara ta några.
Detta lovar gott och är en oerhört intressant idé, som jag hoppas kommer att slå väl ut.
Och tack John för tipset!

¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸>< ((((º>

Inga kommentarer: