Translate

söndag 29 december 2013

Fjällfiskesäsongen 2013

Okej, jag vet hur lyckligt lottad jag är som har fina vatten bara en mil från ytterdörren, havet och skärgården är en underbar plats att tillbringa en dag i, men......någonstans inom mig så finns alltid längtan norrut, till fjäll och dal, till klara strömmar, myggen och knottens förlovade land men främst, till öringens dalgång, där den irriterat försvarar sin ståndplats i strömmen eller där den kryssar runt på solbelysta grusbottnar i jakten på stigande insekter.
Jag blir inte hel förrän jag haft mina dagar och kvällar tillsammans med den gäckande öringen.
Det är otålighet samtidigt rofyllt, det är spänning och jakt i samma mening som stillhet och ro.

 
Två bilder som är ett försök att beskriva den inledande texten

Veckan efter midsommar och vi landar som vanligt, kan jag väl säga nu, efter att ha åkt med några år nu till Idsjöströmmen i Gimån. Mina sista kast innan resan var med gäddspöt, så det är inte utan att man nästan skickar den lilla femman rakt ut i strömmen vid de första kasten. Rapporterna viskar om lite segt fiske och detta på grund av lite för kallt vatten och i övrigt kylig vår.
Vi några ganska blöta dagar vid strömmen, så pass att vi fick vi bryta vår tältförläggning och flytta in på Kullagården.
Sammanfattningen då av dagarna var att det vände tydligen samtidigt som vi landade vid ån, dagarna var lite sega med Idsjöströmmens mått mätt, men nätterna, det stod fisk nästan överallt.
Dom riktiga topparna uteblev, men mycket fisk från 45cm och upp till dryga 50cm steg vid våra nattliga fisken.
(Länk till hela inlägget)


Elving & Co var vårt trevliga sällskap allt som oftast i vindskyddet

 
Första försöket till morgonkaffe gick om intet, men i ett av uppehållen så fick vi fart på pannan.

Granaten och Blidö-Matte

Lunchrast á-la Idsjöströmmen
 
Vi fiskar oftast sparsamt dagtid, och då finns tid över för annat, som att filma strömmens innevånare
(Klicka på kugghjulet, välj 1080HD och starta om filmen för bättre kvalitet)
 
 
Vackra Jungfrusländor i strandkanten

Blidö-Matte i acton

 
Kort stopp vid Stavreströmmen för vidare färd mot Västra Jämtland
T.h Bäckslända modell stor
 
Vi lämnade Gimdalen bakom oss på lördagen och fortsatte mot västra Jämtland och för mig kända fiskestigar. Det blev några riktigt fina dagar där både jag, Fluganberg och Granaten fick känna på lite tunga gung i spöt utan att lyckas landa någon av dom.

Kända fiskestigar
 
 
Vackrare blir inte en fisk


Ögonblicksbild på Granaten, då en riktigt fin öring hugger samtidigt som jag höll på att fota honom

 
Magic Place

Fiskbröder

Åker hem till Roslagen, jobbar några få veckor, men sitter snart i bilen tillbaka norrut igen.
Denna gång med mina egna söner som sällskap och i bilen bakom deras farmor och hennes sambo.
En ren generationsresa helt enkelt.
En resa som gav flera trevliga möten med nyfunna fiskevänner, men också återseende av gamla vänner.
(Länk till hela inlägget)

 
T.v Inspektör´n vid ett av åns vackrare stryk och t.h yngsta sonen

Utanför stugan

En kväll att minnas

 
T.v Flugbindar duon, en farlig kombo för Mr Trout och t.h fotar yngsta sonen mig och en öring

 
T.v Farmor tillbaka med äldsta sonen från hjortronmyren lagom till lunchen
och t.h Johan som jag fick äran att lära känna då vi delar samma intresse för fiskevår

Flugbindar´n och jag gjorde ett kvällspass tillsammans

Äldsta sonen tar igen sig efter hjortronsök med farmor

 
T.v tjuvstartade lite innan Inspektör´n och Lunkan kom på plats och t.h Lunkan landar fin öring när skymning blivit natt

Årets sista fjälltur tog oss till norra Dalarna för några dagar hos Henrik på Lövåsgården och fiske i Grövlan bland annat.
Det var första gången för mig i området, men inte sista. Henrik visade oss delar av Grövlan men tog oss också runt till ytterligare några mycket fina vattendrag.
Vi var där sent på säsongen, och vädret visade sig från sin allra finaste septembersida, kanske lite för fint för att lyckas lura den större harren, men så var ju också förstagångare och det tar tid att lära sig ett vatten. Och vi brukar springa om varandra i Jämtlandsfjällen, men det var i Dalarna vi fick träff, JP och jag, också det en likasinnad fiskebroder, men tiden var knapp så det blev ett kort möte. 
(Länk till hela inlägget)

Henrik säkrade min första Dalaharr någonsin

 
Granaten och Fluganberg höll låg profil

 
Henrik visade var skåpet skall stå medans vi njöt av området

 
T.v En man och hans å, Henrik in action i Grövlan

En Cross S1;a och hans ägare på besök i Grövlan och det är inte sista gången.

Fluganberg med resans största harr på dryga 45cm

Nu stänger vi fjällsäsongen, ja faktiskt hela fiskeåret 2013 i och med detta. För jag kommer inte att hinna ut på något fiske förrän det slagit om till 2014.
Men som vanligt, höll jag på att säga, fantastiskt år vid vattnet. Det är och förblir en av världens bästa hobby´s detta.
Stort tack till er som gjorde året så trevligt och jag hoppas vi ses igen under 2014.

¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸>< ((((º>



Idag likväl som igår så kommer jag med en sådan där tillslut grej:

Kära vänner! Oavsett om ni fiskar eller inte. Snälla hjälp mig/oss genom att skriva under detta.
På endast 3% av Sveriges 2200 vattenkraftverk finns idag anordningar för att fisken ska kunna simma över/förbi. Detta leder till att arter utrotas och ekosystem utarmas. ALLA vattenkraftverk måste miljöanpassas!
http://fiskejournalen.se/nu-eller-aldrig-vi-behover-din-hjalp/


Detta är kanske den viktigaste namninsamlingen för våra vatten i historisk tid och det tar bara 30 sekunder av din tid.
Och en viktig sak att förklara från min sida, 
Jag tror inte på att riva ner allt vad kraftverk heter, det är inte den vägen jag vill att vi skall ta, alltså detta är ingen kampanj för att avskaffa vattenkraften, utan ett försök att påverka och ändra lagstiftningen så att även vattenkraften måste miljöanpassas.
Bland annat genom byggandet av vandringsvägar/faunapassager, och det är dom själva som skall stå för kostnaden.


Inga kommentarer: