Translate

lördag 28 december 2013

Tillbakablick på 2013

Så flämtar 2013 på sina sista timmar och precis som många andra så tar jag mig en titt i backspegeln, på ett i många avseenden omtumlande år, fyllt av många härliga stunder vid något vatten runt om i landet med gamla och nyfunna vänner.

På span efter öppet vatten
 
Havsöringsfisket under de första månaderna av året kan man lugnt säga frös inne.
Isen låg och den låg länge och om den nu mot förmodan lätta lite ibland så möttes man allt som oftast av en delvis frusen sörja som fyllde vik efter vik. När sen isen väl gick då var längtan till att få i båten så stor att havsöringsfisket lades på hyllan.

Islossning i skärgården
 
Gäddfisket med flugspöt kom igång i april, först med vadarna på längs fina stråk och sen med båten.
Vi gjorde också premiär i tävlingssammanhang jag, Fluganberg och Granaten i den nystartade Roslags Pike. En tävling som passar oss, stort öppet hav, alla med samma förutsättningar och inte armbågslucka, catch and release naturligtvis. Jag vill minnas att vi kom femma, och på en gädda tagen på flugspö. Tror faktiskt att jag var ensam om att köra fluga bland alla båtar.
Nåväl, tävlingen körs i år igen, och jag kammar glitter tills dess.

T.v 74cm gädda gav en femteplats och t.h delar av gänget som deltog
 
Bara några dagar efter tävlingen så vaknade gäddorna till liv ordentligt i skärgården och Fluganberg och jag hoppade i vadarna och hittade dom på riktigt grunt vatten.
Hade några fina resor under våren innan vi lade ner för att invänta höstfisket.
Nu blev det inte så många turer för mig på grund utav att jag behövdes på annan och viktigare plats, men de gånger jag kom ut var desto skönare och på en av dessa turer som lyckades jag höja mitt pers på fluga, från tidigare 7,8 till nu 8 kg prick.

T.v dryga 5kg som tog på en halvmeters djup precis framför mig och t.h drillar Fluganberg

Fluganberg med några fina firrar från vår och höstfisket
 
T.v en av årets sista, innan båten togs upp och t.h visar Lasse varför gädda på flugspö är så häftigt, bra spöböj
 
Nytt pers på flugad gädda, 8kg prick

Vi gjorde även i år en tripp söderut till Tidaholm för fiske i Tidan/Baltak och fick oss en liten försmak av våren.
För även om dagarna fortsatt var ganska kalla så hittade vi vakvillig fisk som steg till våra torrflugor.
Testade också lite mönster från Flugbindar´n i Järpen och trenden var tydlig då jag nästan bara krokade öring under resan bortsett från ett par regnbågar varav en fick bli del i fiskmiddagen.
Fluganberg krokade som vanligt får man väl säga i Tidan numera, vår resas finaste öring.

 
Resans snyggaste...............fisk! 

T.v Granaten frestar bågarna på nacken och t.h öringen tog jämtländskt godis även i Tidan 

Fjällfisket då, ja tänker jag försöka sammanfatta i nästa inlägg.
När sommaren äntligen kom så lades nästan allting vad fiske heter på hyllan till förmån för något som vi gått och väntat på under några år, de första riktiga arbetena i Skeboån, de projekt som vi driver för att på sikt kunna starta upp ett fiske på havsöring i vår hemma å, men också för att stärka hela den biologiska mångfalden i ån.
Helge efter helg, dagar på semestern, ja all ledig tid stod vi där med vadarna på och verktyg i händerna och efter ett otal antal timmar så kunde vi avsluta arbetet på vårt provområde bara några veckor innan öringen började stiga upp i ån för lek.
Och vilket år det blev, mängder av öring i ån och stor öring slogs om de platser vi gjort i ordning. Som mest räknade vi in dryga 35 öringar från 2,5kg och upp mot 8-10 kilostrecket.
Läs mer om projektet under fliken Havsöringsprojektet.

T.v Höst och väntans tider och t.h full fajt i lekgroparna

Detta Foto har Granaten tagit

Båten på land och öringen i ån färdig med sina lekbestyr, då var det åter dags att dra mot kusten för att se om havsöringarna var hemma. Blev två korta bomturer innan vi i sällskap av en nyvunnen fiskebroder, Bosse Experten, hittade på dom och vi fick några riktigt roliga turer.
Jag kunde landa årets julöring, som jag kan meddela smakade otroligt gott i gravad form.

T.v En glá Rospigg med dryga 1,7 kg silver och t.h drillar Bosse silver
 
Även om det inte blev så mycket fiske som var planerat under hösten så blev det istället kvalitet och till nyvunna och gamla fiskevänner vill jag rikta ett stort tack för härliga dagar vid vattnet.

Till sist, något som glädjer mig mycket och som jag hoppas att fler att sett och reagerat på.
Det är ju inte så att våra stora mediaforum fylls av rapporter om hur illa ställt det är på hemmaplan kring våra sjöar, vattendrag och hav, men nog tycker jag att det på den senare halvan av året har gått att läsa allt mer om detta och de varningstecken som vi ser, vi som är ute vid vattnet, men som kanske inte så många i maktens korridorer har sett.
En trend som jag hoppas håller i sig in på det nya året, det som beskrivs som supervalåret.
Ju fler av oss som sportfiskar och som tar ställning för en bättre miljö ju mer hörda blir vi, och varför inte göra som vi har gjort, börja med det ni har runt omkring er, titta på vattendraget på sjön eller på er kustremsa, hur ser det ut, och hur såg det ut en gång i tiden.
Det måste bli vårt jobb att stödja forskare och organisationer som arbetar för detta genom att påtala, uppmärksamma, bli medlemmar, för ju fler som gör något, ju närmare förändringen kommer vi.

¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸>< ((((º>

Inga kommentarer: