Translate

onsdag 17 december 2014

Julklappstips

Vintern lyser fortsatt med sin frånvaro här i Roslagen, så den där riktiga julstämningen har inte infunnit sig än, även om affärerna gör sitt yttersta för att vi skall komma i stämning med allehanda trick, knep och dofter, allt ackompanjerat till tonerna av 80-talets stora julklassiker, Last Christmas I gave you my heart, But the very next day you gave it away eller varför inte, Nu é de jul igen...nu nu nu e e e dé jul igen.
Det bästa med det är ju att kusten fortsatt är isfri, och där är det det vågornas sång man kan njuta av. Julstämning eller inte, dagen närmar sig och jag tänkte komma med några sista tips i dessa julklappstider. Till och börja med lite hårda klappar i bokform.


Flugfiskeliv i strömmande vatten, en bok jag anser jag vara en av 
de bästa som givits ut i och kring ämnet flugfiske.
Min recension kan ni läsa om här: Flugfiskeliv i strömmande vatten 


¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸>< ((((º>

Några böcker som står på min önskelista är Leif Millings nya Älskade å 
och Lars Åke Olssons Vakande Vatten. Så varför inte tipsa om dessa för er andra också. 
Ingen av dessa herrar brukar göra läsaren besviken.


Leif Milling har satt ihop ett fint bokpaket, som ni beställer här.

Lars-Åkes bok kan ni beställa genom Flugfiske i Norden

¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸>< ((((º>

Som  ni vet så är jag en aktiv vattenvän, därför så vill jag tipsa 
om två julklappar för våra vatten. Köp ett medlemskap till en vän eller till dig själv i julklapp. Ju fler vi blir ju mer kan vi göra för våra vatten.



¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸>< ((((º>


När det gäller prylar så vill jag tipsa om en snygg och smart 
liten lösning för linstumpar och tafsmaterial som gjort sitt. 
Jag gjorde en test av den under året som gått, om den kan ni läsa här.

Sedan den testen gjordes så har Jonas kommit ut med ytterligare 
en version, som är mer lämpad för flugfiskevästen.
Ni ser de två versionerna i bilden nedan.


Den mindre till vänster tar samma plats som 
en spola med tafsmaterial. En klart vettig julklapp om ni frågar mig.
Beställa den, gör ni här

¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸>< ((((º>

Mjuka paket då?
Nja, här finns lika många tips som tecken i den här texten, så jag lämnar det till er själva men om jag skall tipsa om någonting som återknyter till det här med mjuka paket, så är det att ge din fiskekompis av din tid. Det finns inget bättre än att sjunka ner intill en brasa på stranden och dela en kanna kokkaffe med några vänner.
Så varför inte ge bort lite av din egen tid, till din fiskevän.
¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸>< ((((º>

Till sist.....
Det kanske framgick längre upp i texten att de jullåtar som jag refererade till 

inte ligger på min "Absolut Christmas songs".
Istället för att bara fördöma så lägger jag upp några av mina absoluta 

favoriter i dessa tider. Det jag möjligen saknar till Jussi´s underbara 
sång är Bertil Perrolf´s raspiga stämma och vågorna i Visby, natten till julafton.







¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸>< ((((º>

Inga kommentarer: