Translate

onsdag 23 september 2015

Swisch, swicha eller bara svischa

Swish, swisha eller bara svisch. Två av dom betyder att skicka pengar på ett snabbt och enkelt sätt, de tredje är ljudet av hur flugfiskesäsongen i Jämtland låter.

Han knappt plocka ihop grejerna så var det dags att plocka undan dem. Lika vemodigt och trist varje år. Viljan finns men tiden räcker inte till och jag inser att jag är född i fel landsdel. Nåväl, nu hade vi två dagar på oss att njuta tillsammans med harrarna i Idsjöströmmen.

My Lady 

Daniel gör sig redo för sina sista kast för året

Vi vaknade upp på övervåningen hos Martin till ett ganska gråtrist väder, lätt duggregn men ganska varmt. Rätt bra förutsättningar för fiske på höstharr helt enkelt. Dagen innan vårt fiske fick man nästan 40mm regn i Gimdalen, vilket också det kändes som ett plus till förutsättningsanteckningarna.
Fisket första dagen kan väl inte annat än sammanfattas som bra, Fluganberg och Jag krokade båda harr på 50 och Granaten drog till med resans fisk redan första dagen, en vacker öring kring 1,5kg.

Svårt att både fota skarpt och drilla samtidigt

 
Foto: Granaten och Daniel
Klart han då skall ha en fiskeskål

Fredagen var annars en speciell dag för mig då en mycket kär vän begravdes. Så jag tog mig en stund i vindskyddet tillsammans med honom, tände ett ljus och satt mig ner en stunden tillsammans med honom. Många fina minnen och glada stunder, och jag inser att en älgfärsbiff aldrig kommer att smaka lika gott igen.

Tack min vän, för alla år av glädje och längtan upp till dig och byn.

Dag två blev precis så där mycket höst som det bara kan vara så här års. Först regn halva dagen och sen klart och lätt storm resten av dagen. Att presentera en liten torrfluga, som normalt kan vara svårt blev nu till ett konststycke. Lyfte man spöt för att menda, ja då menda man nästan över hela ån, höll man spöt lågt så tog alla små strömmarna flugan illa kvick från den tänkta fiskeplatsen. Svårt helt enkelt, men skam den som ger sig, och vi krokade en del harr trots att vi emellanåt såg ut som dirigenter med våra flugspön.
Glöm snygga linbågar, långa härliga kast, här gällde att vada i läge och näst intill, likt tjecknymfisket, placera torrflugan on spot.

Vindskyddet är bra sådana här dagar

50;an dagen innan fick jag ingen bra bild på, men en 45;a duger gott
 
Ett trevligt sällskap vid fisket

I den värsta blåsten testade jag en nattsländelarv och fyra 
små öringar senare så bytte jag fluga igen.
 

Kokkaffe och grillkorv, vem behöver något mer

Efter fika och lite vindskyddshäng så var det så dags för de sista skälvande timmarna i strömmande vatten för detta året. Fluganberg krokade en 50;ia till strax nedströms vägbron och jag själv några mindre harrar innan vinden slutligen tog knäcken på oss och vi tog avsked av strömmen för detta året.  

 
Fluganberg drillar riktigt fin harr

 
Granaten kämpar i motvinden
 
Strömmande vatten, just cant get enough.

Mindre skoj var de gäng som sköt ihjäl knipor utan varken 
apporterande hund eller en tanke på vad som fanns i skottlinjen.
Den här knipan kom flytande i vattnen och ett skott avlossades med 22;an rakt i linje med var vi befann oss.

Bortsett från de sista så var det en riktigt skön avslutning på fisket i strömmande vatten. Nu skall de grejerna läggas undan till förmån för tyngre linor, större flugor och jakten på både gädda, abborre och senare havsöring.

Tack Fluganberg, Granaten och Daniel för en trevlig tripp och tack idsjöströmmen för i år. Jag lyfter på hatten och säger, på återseende.

¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸>< ((((º>



Inga kommentarer: