Translate

torsdag 3 mars 2016

Sportfiskemässan 2016 närmar sig

Årets sportfiskemässa närmar sig med stormsteg.
Fredag den 18 mars kl 09:00 slås portarna upp. I tre dagar ska vi sedan frossa i nyheter bland prylarna, träffa gamla och nya vänner, lyssna på intressanta fördrag på stora scenen och en massa annat kul, som har med vår älskade hobby att göra.

Jag kommer att finnas i Älvräddarnas monter tillsammans med ett glatt gäng som inget hellre vill än att just DU besöker oss för att prata lite och bli medlem.
Det har säkert sagts förut, men har egentligen aldrig stämt bättre än just nu. Kampen för våra vattendrag är inne i ett intressant läge. Vattendirektivet tillsammans med det faktum att fler och fler börjat inse att vi inte längre kan hålla på som vi gör och har gjort gör att frågan nu blivit än mer synlig i olika debattforum, medier och liknande. Kraftbolagen gör nu allt som står i deras makt för att undkomma sitt ansvar.
Det är därför DU är så viktigt. 

För med fler medlemmar kan vi göra än mer skillnad.
Så välkommen att hälsa på oss alldeles intill stora scenen.



Älvräddarna har sedan 4-5 år tillbaka haft en auktion under mässdagarna till förmån för vårt arbete. I år inget undantag. Här nedan hittar du länken till årets auktionskatalog med många riktigt fina objekt.





Sportfiskemässan har djupdykt lite i auktionskatalogen och hittat några intressanta objekt.

Mats ÖbergScandinavian Split Cane
I Älvräddarnas Samorganisation auktionskatalog hittade vi ett nygammalt namn, Scandinavian Split Cane. 
Vi ringde upp Mats Öberg som är spöbyggare och en av initiativtagarna till detta auktionsobjekt
Vi är några som en tid har pratat om att göra något för att stötta Älvräddarna i deras arbete och det snacket resulterade till slut i att vi byggde detta spö. Vi vill gärna vara med och göra skillnad och tycker att Älvräddarna är en organisation som verkligen gör just det, skillnad.
Spöt är tredelat, hålbyggt och med två toppar, Tapering är gjord av Stefan Broms och kan sorteras som medium aktion, 8fot och för lina klass 5. Lätt flamhärdad bambu med lindningar i bärnstens-färgat silke med röda kantningar, , Stepdown holkar av CSE´s tillverkning. Snake Brand linförare, toppöglor och snakeringar. Rullfäste med valnötsinlägg av Stefan Broms med nickel-silver detaljer från Bellinger. Spöfodral från Scandinavian Split Cane. Spöt tillverkat av Stefan Broms hos Scandinavian Split Cane för Älvräddarna att auktionera till allmänheten varav Älvräddarna behåller hela beloppet för för sin verksamhet.
Flera bilder på spöt och resten av auktionsobjekten finns att ladda ner på alvraddarna.se




Jonas Långmark - Line Trap
Vi har träffat Jonas Långmark, mannen bakom Line Trap, som till årets mässa valt att inleda ett samarbete med Älvräddarna.
Ett naturligt steg för mig och mitt företag och som vi alla hoppas, ett lyckat samarbetsprojekt, inte minst för alla besökare. Jag kommer att finnas med i Älvräddarnas monter och där erbjuda mässbesökarna möjligheten att köpa en, eller flera Line Trap och för varje såld modell skänker jag en del av förtjänsten till Älvräddarna.
På så sätt kan vi alla vara med och bidra och stötta.

Line Trap är ett resultat av många års funderande kring vad vi kan göra för att lämna mindre skadliga linstumpar kvar vid vattnet. Tänk bara på hur det skulle kunna vara, eller för den delen, kunna bli. Vi vet ju alla hur lätt det är att tappa den där lilla stumpen av tafstmaterial som blivit över, en liten bit av spetsen på din tafs, säg 10 cm. Börjar man sen fundera på att du inte är ensam om att vara med om händelsen och att det kanske händer ett antal av dina fisketillfällen så blir det tillslut en ganska så obehagligt lång ”stump”, allt tillsammans. Med Line Trap slipper du fundera på hur du ska ta hand om minsta lilla linstump.
Tänk om vi alla skulle försöka bli bättre på att vrida perspektivet när det gäller en hel del här i livet, inte minst vår miljö. Ta en sån sak som den jag just berättat, om den lilla obetydliga linstumpen som i slutändan växer till en alldeles för stor mängd nylon som absolut inte hör hemma där. Alla stora saker består ju av en massa mindre och om jag börjar med att ta tag i den lilla saken så blir det ju lättare att hantera och får jag sen några kompisar att göra samma sak så kan vi ju börja hanterar större ”problem”.
Det är väl, enkelt uttryckt, grundfilosofin bakom Line Trap, att på ett enkelt sätt ta med din lilla linstump dit den hör hemma.
På samma sätt tänker jag ju kring mitt engagemang tillsammans med Älvräddarna, att ge många möjligheten att hjälpa till, dels att köpa sig en Line Trap och få med sig linstumpen hem, men också genom köpet ge Älvräddarna större möjligheter att föra kampen för våra vattendrag.





Jonas Nordigårds - Edge
Vi fick en pratstund med Jonas Nordigårds och bad honom dela med sig av sina tankar inför den kommande mässan.
Det är som vanligt hektiskt inför årets mässan men mesta är väl i stort sett på plats.
Som brukligt kommer våra mötesplatser Edgeflyfishing.com och http://www.edgesportfishing.se ställa ut och möta våra besökare i en 30 kvm stor monter och vi ansvarar även för kasttävlingarna, Edgeflyfishing Casting Cup, på mässans kastbana. Titta gärna förbi och diskutera med oss som driver sidorna och träffa några av våra mest kända medlemmar som exempelvis Christian som är på plats och visar sina fina glasfisberspön och Lohi som binder flugor i montern.

Utöver vårt årliga sponsorskap som Guldsponsor har jag fått möjlighet att ytterligare stötta Älvräddarna i deras arbete genom att auktionera ut en guidedag. Jag erbjuder även detta år en heldags guidetur där lån av utrustning, fika och lunch ingår. Vinnaren får själv välja om det blir på Västkusten med utgångspunkt Orust/Svanesund med fokus på havsöring eller i Malung med fiske efter gädda, öring & harr eller gös. Läs mer om fiskepaketen jag erbjuder på min guidesida www.edgejonas.se
Förra året var vinnarbudet 4500kr och det vore kul om någon givmild givare som brinner för fria vattenvägar är beredd att skruva upp budet lite till i år. Får vi ett riktigt bra bud så slänger jag med en middag och övernattning med frukost också.
Väl mött på mässan




Håkan StenlundSorsele Fiskecentrum
Vi har lyckats ”fånga” Patagonias flugfiskeambassadör Håkan Stenlund för en kort pratstund. Mest ville vi förstås veta hur han tänker kring sitt och Sorsele Fiskecentrum bidrag till Älvräddarnas auktion?
Först och främst är det så att jag gillar Älvräddarna. Och de behöver ju allt stöd som går att ge för att de ska kunna synas och agera olika frågor som rör våra vattendrag. Jag törs inte tänka på hur det skulle kunna se ut - både i verkligheten och i media - om vi inte hade Älvräddarna.
Den som lägger ett bud på mig får ett fyra dagar långt fiskeäventyr i Sorsele. Vi har en fantastisk miljö, med knappt några vattenkraftsdammar alls i hela kommunen. Så det blir tillfälle att njuta av fiske i rinnande och stilla vatten. Exakt var vi fiskar bestämmer vi tillsammans utifrån hur det ser ut för dagen.
Sorsele har ett bra fiske och allt väldigt nära. Inom en timmes bilkörning har du världsklass på alltifrån harr till öring, röding till lax.
Vinnaren kommer att ha en stuga vid Borgjaure som sin bas. Ett enkelt självhushåll, men med magiskt läge vid en sjö full med fisk. Båt och bastu finns förstås.

Självklart kommer jag att dela med mig av en del hemligheter, flera av mina favoritplatser. Dessutom får vi hjälp av de skickliga gänget på Sorsele Fiskecentrum och Ammarnäs Guidecenter AB. Allt detta ska nog ge oss en chans att få kontakt med de riktigt stora.
Så nu tycker jag att ni kan ni börja buda. Det här är ett magiskt fiske med stora möjligheter. Far och son, mor och dotter, två polare. Hitta på vad ni vill men ge ett riktigt bra bud till en riktigt bra sak. Det är både ni och Älvräddarna värda. Men framförallt är våra vatten värda en rejäl slant - det här går till något bra. Och vi i Sorsele ska ge er bästa möjliga fiskeäventyr som tack för pengarna till Älvräddarna.

Jag ser redan fram emot att få ta med vinnaren till något av det vackraste jag vet och till något som faktiskt är ett av världens bästa fiskeplatser. Nämligen Sorsele.



Leif Milling - Fotograf
Är du på jakt efter något vackert att se på då är det Älvräddarnas Samorganisations monter du ska bege dig till!
Under hela mässan kommer Leif Milling vara på plats och med sig har han en härlig blandning av hans utgåvor som alla innehåller underbart vackra bilder kombinerade med fängslande texter om stort och smått från en allsköns blandning av miljöer.

Hur ser det ut med möjligheterna att få köpa en signerad version av någon av dina böcker, Leif?
Jamen självklart ska vi ordna det! Jag tar med mig några extra pennor och lovar att även träna upp skrivhanden lite extra inför signerandet!
Vill du berätta lite om samarbetet med Älvräddarna?
Det här är ju inget nytt, egentligen, att jag arbetar med 
Älvräddarna .
Jag har försökt på lite olika sätt genom åren att stödja Älvräddarna, en självklarhet för alla som på något sätt har en koppling till naturen i allmänhet och vattendrag i synnerhet. Älvräddarna har sedan långt tillbaks spelat en roll när det gäller att bevara våra vattendrag i oreglerat skick. Det fanns en tid då kampen handlade om att bevara våra stora älvar, vilket också lyckades till viss del. Idag behövs kampen, minst lika mycket som då, men kanske inom lite andra områden. Ta bara alla dessa små kraftverk som mer eller mindre bara förstör, samtidigt som dom producerar så ynkligt lite energi, bort med dom! Här är ett av dom områden som vi behöver stötta 
Älvräddarna.

Jag kommer att skänka hälften av inkomsterna för bokförsäljningen under mässan till Älvräddarna, men skynda på, jag har ett begränsat antal böcker med mig.
Vi har även hört att du kommer att finnas på stora scenen under rubriken ”Millings Magiska Stunder”, vad kan publiken förvänta sig?
Det blir nog mer eller mindre vad rubriken lovar, en hel del magiska stunder!
Denna gång handlar det om fiske i Afrika.
En fantastisk kontinent som jag redan besökt en gång och som jag är på väg att återse inom en snar framtid. Du kanske vill följa med mig på en resa där tillfällen till både fotografering och fiske kommer att finnas i massor. Vi siktar på att hålla oss i Sydafrika med avresa kommande höst. Min vän Simon Stanford filmare för BBC kommer också att följa med som guide.

Kom förbi Älvräddarnas monter så kan jag berätta mer!




Johan Broman - Fiskeguide
Sportfiskemässan har lyckats få kontakt med fiskeguiden, tv-kändisen och mässdeltagaren Johan Broman och bad om en kort lägesrapport:
Jo, men det är ju som vanl...igt en del att stå i, jobbar ju som bekant som fiskeguide, främst i Stockholms skärgård men även en del uppe i de Svenska fjällen, Gotland och utomlands. Försöker att balansera detta med produktionen av fiske och reseserien ”Fiskedestination” som jag gör för TV4-gruppen. Serien kan ses på TV12 och TV4 Sport där den tredje säsongen är under produktion för att gå i sändning senare i vår.
Förutom detta så går en del tid åt till en kommande långfilm om gäddfiske i Jämtländska Bergs kommun plus några, än så länge, hemliga projekt.
Nästa offentliga framträdande blir på Sportfiskemässan i Älvsjö, dit jag hoppas många hittar.

För mig var det en självklarhet att tacka jag till att bidra med en dags guidning till auktionen när Älvräddarna hörde av sig!
Älvräddarna är för mig den kanske viktigaste och mest effektiva miljöorganisationen som vi har i Sverige idag. En organisation laddad med både hjärta, sunt förnuft och kompetens och med fantastiska Christer Borg i spetsen. Få andra har med så små medel och på så kort tid åstadkommit så mycket bra för vår miljö.

Om jag får möjligheten att hjälpa till så är det en självklarhet för mig. Alla bud är alltså välkomna - våra vattendrag behöver varenda krona!
Vinnaren hör sedan bara av sig till mig, så bestämmer vi vad vi ska fiska efter och datum för fisketuren, som för övrigt gäller för upp till fem personer och har ett faktiskt värde på 8750 kr exkl moms.




Ulrik Oldberg - Håvar.se
För sjätte året i rad finns Ulrik Oldberg, Håvar.se med och visar upp sina handgjorda håvar.

Hur är läget, så här innan mässan?
Jo, det är bra, trots att jag inte hinner med allt som är kvar att göra av arbetet till mässmontern börjar jag ändå längta till Sportfiskemässan och träffa alla trevliga besökare och andra utställare.

Vad har du för något att erbjuda besökarna i år?
Som tidigare blir det ett urval av mitt sortiment med till mässan. Flera modeller är custombyggda vilket innebär att jag inte alltid gjort färdigt flera håvar i dessa modeller.
Min tid för håv byggnation är för närvarande begränsad för att möta efterfrågan,
men jag räknar med att på sikt tillgodose alla intresserade.
Jag har även lite annat på gång inför årets säsong. Kan exempelvis avslöja att nytt för i år blir min hittills minsta håvmodell. Praktisk för att ha med i packningen vart helst man är på väg på fiske. Den kommer förses med ett djupare nät så även den större fisken får plats när väl lyckan är framme. Grejen är ju den att håv man har med kan man också nyttja.

Som vanligt kan vi även hitta ditt namn bland de som är med och stöttar Älvräddarnas och deras auktion.
För mig är det en självklarhet att göra vad jag kan för att stödja Älvräddarnas och ett sätt är ju att skänka en håv till den årliga auktionen. Sen hoppas jag att ni som läser detta hjälper till att dels sprida budskapet om auktionen och ser till att vara på plats under lördagen och aktivt deltar med höga bud under auktionen! Jag menar, visst är det något lite utöver det vanliga att köpa en håv från mig, oavsett när, men det är något alldeles speciellt att ropa in just den här håven! En håv som jag, efter viss möda, valt ut för just detta tillfälle som också gör lite extra skillnad. Håven som kommer att ge Älvräddarna pengar för att kunna fortsätta synas och höras där beslut om våra vattendrag tas. En sådan håv ska ju ropas in för ett riktigt högt pris!!
Håven och övriga auktionsobjekt finns i katalogen som enkelt kan laddas ner från älvräddarna.se





Christoffer Rodell och Simon Nyström - Armband
Armbandet som hjälper svenska vatten
Affärsidén är enkel och klockren.
Att tillverkar och sälja handgjorda armband av fiskenät från Östersjön, för att bidra till en förbättring av Östersjön, svenska vattendrag och sjöar.
Christoffer Rodell och Simon Nyström läser tredje och sista året på Katedralskolan i Linköping och har nu startat ett företag vid namn Mickey Finn UF. Syftet med företaget är att ge tillbaka till naturen för allt den givit dem.
Vi båda är uppväxta i naturen och aktiviteter som jakt och fiske har blivit naturliga delar av våra liv, säger Christoffer. 
De har på senare år utvecklat ett genuint intresse för sportfiske och i samband med det har ungdomarna börjat engagera sig i frågor som berör svenska vatten, främst Östersjön och svenska vattendrag.
Vi tycker det är oerhört viktigt att så många som möjligt inser vikten av att jobba för friska fiskbestånd i rena vatten, säger Simon.
Att motverka en överexploatering av Östersjön och miljöanpassa vattenkraft är åtgärder de själva anser vara av stor vikt. Vidare understryker Christoffer att organisationer som Älvräddarnas och Sportfiskarna är stora förebilder gällande värderingar och miljöarbete och de vill på sikt genom sin verksamhet kunna hjälpa dessa organisationer i deras arbete för en förbättrad vattensituation.
Ungdomarna skapar genom underlinan från gamla fiskenät, främst sådana de hittar längs strandkanter och på grunda bottnar, armband som de säljer för att sedan donera 25 % av vinsten till just Älvräddarnas och Sportfiskarna. Många av näten innehåller bly vilket tas bort från näten och lämnar in till närmaste miljöstation.
Älvräddarna tycker idén är strålande, både att återvinna restprodukter från verksamheter med anknytning till vatten, och ambitionen att engagera framförallt ungdomar i miljöarbete kring våra vatten, säger Christer Borg, ordförande i Älvräddarna.
Är du intresserade av armbandet är du välkommen till Älvräddarnas monter där armbandet kommer finns att köpa.





¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸>< ((((º>

Till sist!
Fick jag önska något inför och efter årets mässa så är det att när ljusen släcks i hallarna på söndag och DU är på väg hem igen med kassar och huvud fullt att tips och prylar inför den kommande fiskesäsongen så är det, att du har två nytecknade medlemskap med dig. 
Ett som Älvräddare och ett som Sportfiskare.
Även det ett sätt att vara med och biotopvårda flera vatten för våra gäddor, havsöringar, abborrar, rödingar och gösar, eller vad du nu tänker jaga så fort isen går.

Vi ses där, välkommen!





Inga kommentarer: