Translate

fredag 11 november 2016

Konstens fiende är okunnigheten.

Ja detta som jag nu skall skriva om har inte mycket med fiske att göra men är ändå en rolig berättelse ur vardagen och kan väl så här fyra år senare ses som ett uttryck för den vardagsdramatik som vi alla stöter på lite då och då.

Jag skulle sälja två tavlor via blocket tänkte jag. 
Frågar ni mig, två vackra tavlor men som jag tyvärr inte längre hade någon plats för hemma. För att varken lura någon eller att för den delen förlora några pengar själv så togs bilder av tavlorna som sedan skickades till Uppsala Auktionskammare där en värdering gjordes. 
Värderingen av tavlan som den här lilla historien handlar om blev 1500:- och mitt pris ut till försäljning blev således 1800:- 
Inget överpris enligt mig och lite pengar tillbaka för annons och annat alltså.

Det tog någon dag men sedan började intresserade att höra av sig. 
En av dessa blev till en mailkonversation som blev minst sagt väldigt speciell. 
Jag tänkte nu att ni skulle få ta del av den. 
Av hänsyn till personen så har jag utelämnat mailadresser och annat. 
Den intresserade Erik’s första mail till mig, tillika det mail som skulle öppna dörrar hos mig som säljare blev detta…

Patrik - Din stackare...!!!

Inte ens ett original av Johan Tirén betalas med mer än några 1000-lappar i dagsläget.
Hur kan Du då tro att Din kopia/reproduktion skall kosta 1800 kr ??????
Ett riktigt pris kan som bäst vara några 100-lappar - tro mig jag vet...!!!
Mitt bud får således bli 200 kr.
Ber om Ditt svar hur Du än ställer dig till mitt seriösa erbjudande.

Vänligen

//Erik

Som jag skrev tidigare, jag ville varken lura någon eller för den delen luras själv. 
Någon oseriös ville jag heller inte ha att göra med, så mitt svar till Erik blev…

Erik - Din stackare...!!!
Om du nu INTE är intresserad av tavlan så finns heller ingen anledning att skicka detta mail.
Och vad du vet eller inte, tänker jag inte ifrågasätta på samma sätt, tro mig!
Jag går istället på vad man från Uppsala Auktionskammare skrev i sitt mail till mig.
För eftersom jag då inte kan detta, så bad jag dem att lämna ett bud på vad jag skulle kunna ta för tavlan. Ja!!! på den vägen är det.
Således, tavlan är INTE till salu till dig och ditt seriösa bud.
Finns det dock någon som skulle gilla tavlan och att den kommer att hänga på
en lämplig vägg så kan priset ytterligare sjunka, var så säker.
/Patrik

Det var tyst någon dag men sedan kom detta tillbaka från en självutnämnd seriös men ack så förvånad spekulant till mig. Erik skriver...

Patrik - Din stackare.....

Du vill sälja en tavla som är ett simpelt plagiat/kopia. Du har fått ett seriöst bud av mig med tillhörande motivering. Förvånande nog så avvisar Du mig omedelbart och direkt som möjlig köpare. Ditt agerande är både omoget och oproffsigt. En bra säljare tar varje bud till sig och gör något konstruktivt av det. Här finns en spekulant som tagit sig tid att svara på Din annons och då stänger Du dörren. Enligt min mening borde Du ha tackat för budet, meddelat att det inte motsvarade Dina förväntningar men lämnat ett nytt konstruktivt prisförslag för att närma Dig budgivaren. Det gäller alltid att hålla grytan kokande....!!!
Jag vet att kön för att få köpa den här tavlan inte är särskilt lång.
Troligen så står det inte någon i kön och i det läget spelar Du överlägsen och arrogant mot den ende intressenten. Din stackare - tag nu Ditt förnuft till fånga och gör nåt vettigt av min intresseanmälan.

Vänligare än någonsin
//Erik

Erik, som nu utger sig för att vara vänligare än någonsin är tydligt intresserad av tavlan men ogillar tydligen nu både mitt pris och mig som säljare. Jag svarar därför återigen…

Men snälla du!!!
Du skriver till mig och börjar alltihop med "din stackare" och så menar du att JAG är omogen?!?! Helt enkelt, mitt svar kommer sig utav den start detta mailande tog.
Jag har bara förklarat att jag fått ett annat utlåtande av Uppsala Auktionskammare och är därmed inte intresserad av ditt bud. Om det sen är fler eller inte??
Jo det finns fler som är intresserade, närmare bestämt två personer till.
Båda har dock på ett långt mer professionellt sätt delgivit mig information om tavlan och ett eventuellt värde. Den ena har också fått kopia av det mail jag fick från Uppsala för att själv
verifiera det som sagts därifrån. Och som du säkert också då förstår så ligger deras bud en bit över ditt men dock inte så som jag begärt. Pengarna är dock inte grejen här, utan det faktum att jag tycker väldigt mycket om tavlan, men har ingen plats för den längre och vill nu alltså sälja den till någon som vill fortsätta ha den hängande på en fin plats.

Svaret denna gång kom fort då Erik nu tydligen hade tagit på sig rollen som utbildare samtidigt som han kvarstår som köpare. Jag som nu uppvisar både oförmågan att läsa mellan raderna och dessutom inte känner igen en förmedlare av kunskap får mig nu en lärdomens läxa...

Patrik - Din stackare....!!!
Nu har Du sumpat också andra chansen....!!! 
Jag skrev till Dig att som säljare gäller det att hänga på och öppna upp en dialog som kan ge ett bra utfall i slutändan !!! Fattar Du inte nåt av de tips jag ger Dig??? 
Håll grytan kokande - styr och ställ med motbud och förslag.
I stället går Du in på trivialiteter och försöker att försvara Din stackars position...!! 
Ynkedom - om Du frågar mig....!!
Nej, min vän - res på Dig och ta befälet över situationen. Det är Du som styr och ingen annan. Hur många skall jag behöva utbilda i de mest grundläggnade parametrarna i en försäljning. Svenska medelsvensson har ingen säljbegåvning....!! Är Du en av dom??

Din vän i träsket
//Erik

I ett artigt försök att ta lärdom från denne högt aktade personlighet inom säljteknikens och konstens underbara värld försöker, som den simple och okunnige jag är, att svara återigen…

Okej :(

Jag tackar för ditt bud, men meddelar härmed att det inte motsvarade mina förväntningar på en försäljning av min tavlan, en kopia/reproduktion av Johan Tirén, då den är värderad av Uppsala Auktionskammare till ett utropspris på cirka 1500:-
Jag lämnar härmed dock ett nytt konstruktivt förslag för att närma mig dig som fortsatt visar intresse för tavlan och som jag då antar vill ta del av och bli en av budgivarna.
Budet från annan budgivare ligger dock en bra bit över de bud du i ditt första mail delgav mig.
Men eftersom du återigen skickar mig din intresseanmälan så vill jag inte låta dig missa chansen till att tänka över din budgivning och återkomma med ett annan sådant. Jag väntar mig därför ett bud från dig som motsvarar mina förväntningar och som naturligtvis överstiger annan budgivare. Denna har lovat mig ett svar innan söndag, då han skall passera nära där jag bor.
Denna person vet också att två andra har visat intresse, däribland du.
Dom vet också att tavlan inte levereras, utan hämtas på plats. Om du nu känner att du inte vill delge mig ytterligare något bud, så ber jag dig svara på detta mail endast med svaret, 
-Nej, jag avsäger mig härmed ytterligare bud på din tavla.
Det gäller alltid att hålla grytan kokande....!!!

Nu infinner sig stunden då mitt gesällprov i försäljningens ädla konst skall bedömas. 
Lovorden haglar nu från Erik den store och det är inte utan att jag sträcker lite extra på mig. Erik skriver nämligen...

Patrik - Nu börjar det likan något (bra för Din del)...!!!! 

Du tar initiativ och försöker styra och ställa...!! BRA !!! Jag tar åt mig en
del utifrån mina lämande synpunkter. Det känns bra. Fattade Du inte
dessa enkla grundregler på egen hand????
Nåväl - jag står tills vidare fast vid mitt seriösa bud och rör mig
inte ur fläcken förrän Du presenterar ett eget seriöst motbud. Att
prata om andra budgivare två eller tre ger inga intryck hos mig....!!!
Nu är det upp till Dig om vi skall hitta fram till en möjlig affär.
Styr och ställ - det är det som är nyckeln...!!!!

Vänligare än någonsin
//Erik

Här har dock mitt tålamod och min tid överkonsumerats tillräckligt,  plus att jag med beröm godkänt från den högt aktade Erik nu känner att jag ivrigt och tvärt måste avsluta detta mailande och ge mig ut i säljarens förlovade värld. Så jag skriver…

Då meddelar jag dig härmed att du inte motsvarade min förhoppning angående budgivningen och följaktligen så är du inte längre med som fortsatt intressent av tavlan.
Jag tackar härmed för ditt intresse.

Tydligen var jag likt ett ivrigt skolbarn för snabb att använda mig av den nyvunna kunskapen för Erik återkom raskt med ett synnerligen tillrättavisande svar.

Så svara bara den som inte förstår hur affärer skapas....!!
Jag tycker lite synd om Dig Patrik. Här har Du en intressent men Du har inte förmågan att skapa förutsättningen för en affär. Hur skall det gå för Dig...!!??
Jag finns kvar (åtminstone en liten stund till) och Du får ta tag i läget på bästa sätt....
Jag väntar.

//Erik

Här känner jag att ett uns av olust kryper upp längs ryggen. Vad är detta för människa, vad kan komma härnäst. Jag avslutar vårt mailande med följande rader... 

Du behöver inte vänta Erik.
Det gick ganska bra, trots mina tydliga brister.
Tavlan är såld och är nu på väg till Öregrund för att pryda väggen i en sommarstuga där.

Tack för visat intresse!
Vänligen Patrik

Här tar historien slut, eller i alla fall mailandet. 
Hur det har gått för Erik den store i hans korståg genom Sverige i konstens och säljteknikens namn vet jag tyvärr inte. Förhoppningsvis bra. 
Vad det gäller mig själv så har jag, trots en mängd brister eller kanske till och med den totala avsaknaden av kunskap lyckats ganska bra ändå.
Jag vill passa på att säga att ingenting har lagts till eller tagits bort från de mail som du nu precis har läst.

Sensmoralen då?
Ja-a ni, i detta fall får det väl bli, att det ibland är kul att spara saker från en svunnen tid. För även om det redan då inte var så mycket värt, så kan det längre fram ändå betinga ett visst värde.


1 kommentar:

Helena sa...

Otroligt, vilka människor det finns?! Jag beundrar ditt tålamod :)